I dag stod jeg der igen. Foran folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
Jeg fik også foretræde i januar 2020. Dengang sagde jeg nogenlunde det samme. Men ingen gjorde noget, og siden er Danish Crowns store slagteri i Sæby lukket, og i år bliver størstedelen af de danskfødte grise kørt til opfedning og slagtning i udlandet. Mit budskab i dag var derfor skåret ud i pap:
”Stop den vanvittige eksport af danskfødte smågrise!”
I løbet af et år læsser danske svineproducenter 15 millioner smågrise ind i en lastbil og kører dem ud af landet. Det koster dyrevelfærd, og det koster arbejdspladser.
Når politikerne sidder passivt med hænderne i skødet, så er det i praksis en stiltiende accept af, at danske grise bliver til udenlandske arbejdspladser.
I Fødevareforbundet NNF har vi forgæves prøvet at råbe svineproducenterne op. Men de føler sig tydeligvis ikke forpligtet til at levere danske arbejdspladser til gengæld for den klimabelastning, de udøver. Derfor er det hamrende nødvendigt, at politikerne melder sig ind i kampen for danske arbejdspladser. Når de sidder passivt med hænderne i skødet, så er det i praksis en stiltiende accept af, at danske grise bliver til udenlandske arbejdspladser.
Smågriseeksporten er en skandale
I juni trådte 800 nordjyske slagteriarbejdere ind i køen af ledige. På flere af de andre slagterier kører båndene kun fire dage om ugen. Den femte dag er slagteriarbejderne sendt hjem på dagpenge.
Ingen tror på, at den her situation ikke kommer til at koste endnu flere slagteriarbejdere deres job - og en dansk provinsby sine arbejdspladser, skatteindtægter og befolkningsgrundlag. Spørgsmålet er bare, hvem det bliver: Herning? Thisted? Rønne?
Jeg kunne se, at den advarsel gav stof til eftertanke.
Jeg mindede også udvalget om, at de lange smågrisetransporter heller ikke gode for grisene. At eksportere 15 millioner grise ud af landet hvert år, er en skandale for både dyrevelfærden og for de danske arbejdspladser.
Tre effektive håndtag
Dagens gode nyhed er naturligvis, at folketingets Miljø- og Fødevareudvalg rent faktisk kan gøre noget ved problemet. Mange af dem sidder nemlig med til bords i dyrevelfærdsforhandlingerne, hvor de har muligheden for at sætte strammere krav til smågrisetransporterne. Både for grisenes og for arbejdspladsernes skyld.
Jeg gav dem tre konkrete forslag:
- Indfør krav om loftshøjde. Det er der for grise over 40 kg - det kan også indføres for smågrise.
- Indfør krav om maksimale temperaturer i de transporterne. Grise kan ikke svede, så forbyd grisetransporter, når temperaturen hos grisene overstiger fx 30 grader.
- Indfør afgift på halekupering. Det gør det mere attraktivt at lade grisene blive i Danmark.
Politikerne skal nu vælge, hvem de vil arbejde for – hvem de vil sikre. Svineproducenten, der sender råvarerne til udlandet og scorer kassen. Eller slagteriarbejderen, provinsbyerne og fællesskabet. Hvis de politikere, jeg stod overfor i dag, fortsat vil have dansk kød i køledisken og danske slagteriarbejdspladser, så er det nu, de skal handle.