Foto af Rune Evensen
Nyhed

EU giver 23 millioner til fyrede slagteriarbejdere i Sæby

Der er 23 millioner på vej fra EU til de fyrede slagteriarbejdere i Sæby, der endnu ikke har fundet nyt job. Pengene stammer fra Globaliseringsfonden og skal bruges til omskoling, opkvalificering og hjælp til jobsøgning.

23 millioner kroner.

Så mange penge er på vej fra EU i retning af de fyrede slagteriarbejdere fra Danish Crown i Sæby, der endnu ikke har fundet nyt job. Det besluttede Europa-Parlamentets beskæftigelsesudvalg tirsdag den 19. marts.

EU har en forpligtelse til at hjælpe, for EU har selv et ansvar for fyringerne.
- Marianne Vind, medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet

EU-parlamentariker Marianne Vind (S) var en af dem, der stemte ”ja” til forslaget, og hun var meget tilfreds med resultatet.

- EU har en forpligtelse til at hjælpe, for EU har selv et ansvar for fyringerne, siger Marianne Vind, og forklarer:

- En stor årsag til, at slagteriet lukkede, er jo, at EU tillader dyretransporter i helt op til 24 timer. Det gør det nemt at eksportere grise til lande med langt ringere løn- og arbejdsvilkår, samtidig med at dyrene lider forfærdelig overlast undervejs. EU kunne jo bare sikre, at grisene bliver slagtet tættere på gården. Det er win-win for både lokale jobs og dyrevelfærd.

I Fødevareforbundet NNF glæder forbundsformand Ole Wehlast sig også over, at der nu er hjælp på vej til de fyrede medarbejdere:

- Vi er glade for, at vores medlemmer nu får mulighed for at få noget uddannelse, der kan hjælpe dem videre til et nyt job. Det er en hård situation at stå i, og derfor er det vigtigt, at der også er en vej tilbage til arbejdsmarkedet, siger han.

Støtten træder i kraft efter, at hele Europa-Parlamentet forventeligt godkender beslutningen i næste måned.

EU er afgørende for de danske fødevarearbejdere

Afstemningen om de 23 millioner falder sammen med, at Fødevareforbundet NNF har sendt 21 medlemmer på studietur til Bruxelles for at blive lidt klogere på EU.

Om 2,5 måned, den 9. juni, skal alle borgerne i EU nemlig vælge nye medlemmer til EU-Parlamentet.

Det har rent faktisk kæmpestor betydning for de danske fødevarearbejdere, hvem der sidder og stemmer ja og nej til lovforslag i EU.
- Ole Wehlast, forbundsformand i Fødevareforbundet NNF

Og selvom EU for mange kan virke fjernt og lidt ligegyldigt, så spiller EU en rigtig stor rolle for den danske fødevarearbejdere. Det er både afstemningen om de 23 millioner kroner til Sæby, og Marianne Vinds pointe om dyretransporter eksempler på.

- Næsten al lovgivning om fødevarer kommer fra EU, og EU beslutter fælles standarder for produktion og hygiejne i forbindelse med produktion af mad, siger Ole Wehlast og fortsætter:

- Samtidig bliver 8 ud af 10 af de fødevarer, der produceres i Danmark, eksporteret til andre EU-lande. Det betyder, at det rent faktisk har kæmpestor betydning for de danske fødevarearbejdere, hvem der sidder og stemmer ja og nej til lovforslag i EU.

Krav om kortere dyretransporter

Fødevareforbundet NNF er særligt optaget af, at få EU til  regulere den maksimale transporttid for levende dyr.

Sidste år blev over halvdelen af de danskfødte grise læsset på lastbiler og kørt ud til Europa til opfedning og slagtning. Og samtidig mangler de danske svineslagterier svin til slagtning.

Det ville være endnu bedre, hvis EU i stedet kunne være med til at sikre, at danskfødte grise skal give danske arbejdspladser.
- Niels Fuglsang, medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet

Et andet dansk medlem af EU-Parlamentet fra Socialdemokratiet Niels Fuglsang går netop til valg den 9. juni på et krav om at sænke den maksimale transporttid fra 24 timer til otte timer.

Det vil både betyde bedre dyrevæld, men det vil måske også få flere danske griseproducenter til at lade deres dyr blive i Danmark:

- Det er rigtig godt, at Globaliseringsfonden kan gå ind og hjælpe fyrede slagteriarbejdere videre i job. Men det ville være endnu bedre, hvis EU i stedet kunne være med til at sikre, at danskfødte grise skal give danske arbejdspladser. Og det kan de gøre ved at sænke transporttiden til otte timer, fastslår han.

Her er partiernes spidskandidater til Europa-Parlamentet

Du kan se, alle kandidaterne til det kommende Europaparlamentsvalg her