Foto af Rune Evensen
Nyhed

Unge medlemmer konfronterer politikerne: ”Stop eksporten af smågrise”

Fødevareforbundet NNF Ungdom vil ikke acceptere, at 15 millioner danske grise hvert år transporteres gennem Europa uden adgang til mad og afkøling. I en ny kampagne vil de forpligte politikerne på, at der skal ske markante ændringer på området.

”Stop eksporten af smågrise”.

Sådan lød den klare opfordring til folketingspolitikerne fra Fødevareforbundet NNF Ungdom tirsdag den 9. januar foran Christiansborg. Aktionen var en del af ungdommens kampagne for at stoppe den omfattende eksport af smågrise, og det er fjerde gang, at de unge demonstrerer foran indgangen til Folketinget.

– I løbet af et år kører danske svineproducenter 15 millioner smågrise ud af landet under kummerlige forhold. Grisene stuves sammen i lastbiler på alt for lidt plads under transporter, der ofte varer over 24 timer. Under turen har grisene ingen adgang til mad, vand eller afkøling. Det, mener vi ikke, er i orden, siger Jeppe Tannebæk Raundahl, der er næstformand i Fødevareforbundet NNF Ungdom.

Flere politikere har skrevet under

Sagen kræver politisk opbakning, og derfor trodsede Fødevareforbundet NNF Ungdom sammen med forbundsformand Ole Wehlast kulden tirsdag den 9. januar og mødte op foran Christiansborg.

Politikerne er nødt til at lovgive mere på området, og der er brug for nogle helt klare og strammere regler.
- Jeppe Tannebæk Raundahl, der er næstformand i Fødevareforbundet NNF Ungdom.

Bevæbnet med gode argumenter og croissanter gjorde de en indsats for at få folketingspolitikerne til at tage stilling. 


Folketingsmedlem for Socialdemokratiet Astrid Kragh skrev under på, at smågriseeksporten skal stoppes.

– Politikerne er nødt til at lovgive mere på området, og der er brug for nogle helt klare og strammere regler. Vi vil have færre etager og mere plads i lastbilerne og pauser, hvor grisene kan blive fodret og eventuelt komme ud at ’få luft’ undervejs. Derfor står vi her for at forpligte politikerne på, at der skal ske noget, siger Jeppe Tannebæk Raundahl.

Indtil videre har flere politikere fra både Socialdemokratiet, SF, Radikale, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet skrevet under på, at de bakker op om, at eksporten af smågrise skal stoppes.


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Jacob Jensen (V) fik en crossaint på vej ind på Christiansborg.

Hovedløst at sende grisene frem og tilbage

I tredje kvartal af 2023 blev der eksporteret flere grise, end der blev slagtet i Danmark. I de måneder blev knap 3,6 millioner grise (primært smågrise) kørt ud af landet, mens der blev slagtet 3,3 millioner grise på danske slagterier. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

– Det er hovedløst, at man i en tid med fokus på CO2-udledning kører så mange smågrise ud af landet til opfedning, slagtning og forarbejdning for efterfølgende at sende dem tilbage i de danske kølediske, siger Jeppe Tannebæk Raundahl og fortsætter:

– Det kunne lige så godt være danske slagteriarbejdere, der slagtede de grise. Det ville både sikre danske arbejdspladser og gøre noget godt for CO2-udledningen og den miljøbelastning, der er i forbindelse med opdræt og transport af smågrise. Lige nu står Danmark med klimaregningen, men uden arbejdspladserne.

Krav om loftshøjde og maksimal temperatur

Det har længe været en mærkesag for Fødevareforbundet NNF at få stoppet den massive eksport af smågrise. Derfor glæder ungdommens kampagne forbundsformand Ole Wehlast:

– Det er fantastisk. Vi er rigtig glade for opbakning fra ungdommen til den her vigtige sag, siger han.


Tidligere fødevareminister, miljøminister samt transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) fik en snak med forbundsformand Ole Wehlast.

Tilbage i oktober 2023 havde Ole Wehlast foretræde for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, hvor mange af medlemmerne er en del af dyrevelfærdsforhandlingerne, der kan lave strammere krav til smågrisetransporterne. Ole Wehlast præsenterede udvalget for tre konkrete forslag:

  • Indfør krav om loftshøjde. Det er der for grise over 40 kg - det kan også indføres for smågrise.
  • Indfør krav om maksimale temperaturer i de transporterne. Grise kan ikke svede, så forbyd grisetransporter, når temperaturen hos grisene overstiger fx 30 grader.
  • Indfør afgift på halekupering. Det gør det mere attraktivt at lade grisene blive i Danmark.

Medlem af Europa-Parlamentet Niels Fuglsang har sammen med Dyrenes Beskyttelse fulgt en grisetransport ned gennem Europa. Videoen viser med al tydelighed, hvorfor der er brug for at stoppe de lange dyretransporter.