Foto af Arkiv
Nyhed

Skills: Et vigtigt vindue til en faglært verden

DM Skills viser, hvor langt de unge faglærte kan nå, hvis de får rum og mulighed for at udvikle sig selv og deres fag. Det mener forbundssekretær i Fødevareforbundet NNF Per Hansen

Om en uge mødes Danmarks dygtigste elever til DM i Skills for at dyste om titlen som Danmarks Bedste indenfor fag som konditor, tømrer, SOSU-assistent og gourmetslagter. Fra den 2. til 4. februar bliver der sat fokus på erhvervsuddannelserne, og de dygtige, unge håndværkere bliver beundret og hædret.

DM Skills er et imponerende – og vigtigt - udstillingsvindue for den faglærte verden, mener forbundssekretær for Arbejdsmarkedssekretariatet i Fødevareforbundet NNF Per Hansen:

- Når de dygtigste elever indenfor de mange forskellige fag står skulder ved skulder og kæmper for vise deres ypperste, så bliver det tydeligt, hvor langt man kan komme med en erhvervsuddannelse. Det er måske ikke det, der normalt fylder så forfærdeligt meget, og derfor er Skills en vigtig påmindelse til os alle om håndværksfagenes muligheder.

Eleverne har brug for et frirum til at lege 

På flere områder modbeviser DM Skills en del af den kritik, der ofte rejses af erhvervsuddannelserne. Tidligere på måneden kom det frem, at hver fjerde elev opgiver drømmen om en faglært uddannelse, inden de får overrakt svendebrevet. Årsagerne til frafaldene kan være mange, men ifølge Per Hansen kan Skills være med til at give et fingerpeg om, hvad der skal til for at fastholde eleverne:

- DM Skills er jo et flot bevis på, hvor meget de unge kan, hvis de får lov til at lege med faget. De unge, der af deres praktiksted får frirum til at finde deres egne ben i faget, kan frembringe de mest imponerende værker.

Et par af nøgleordene er tid og frihed:

- Jeg er med på, at hverdagen ude på praktikstederne er stederne er presset. Men mit budskab er alligevel, at hvis vi som branche giver plads og tid, så vil de unge elever blomstre. Det gavner ikke blot dem, men det tilfører også værdi til fagene, fordi det er med til at udvikle fagene og sikre, at de følger med tiden.

Per Hansens pointe er kortsagt, at hvis man investerer i eleverne og i deres uddannelse, så kommer det tifold retur til faget og branchen:

- Ingen taber på at have Danmarks dygtigste elever. Det er rent win-win for alle parter.