Foto af Colourbox
Medlemsinfo

Sådan sikrer du dig bedst, hvis chefen giver en skriftlig advarsel

Hvis chefen kalder dig ind på kontoret og giver dig en advarsel, kan du gøre én vigtig handling for at sikre dig selv bedst i det videre forløb. Få de 5 vigtigste faglige råd her.

En skriftlig advarsel er en løftet pegefinger. Hvis din arbejdsgiver er utilfreds med din opførsel eller arbejdsindsats, kan du risikere at få en skriftlig advarsel.

I sidste ende kan du også få en fyreseddel, men advarsel og fyresedlen skal hænge sammen.

– Typisk vil man først få en påtale eller mundtlig advarsel, så en skriftlig advarsel og i sidste ende en opsigelse, hvis man ikke forbedrer det, man bliver bedt om, siger Lars Gram, der er faglig konsulent i Fødevareforbundet NNF.

Få hjælp af Fødevareforbundet NNF

Har du fået en mundtlig eller skriftlig advarsel, eller er du blevet opsagt eller bortvist, opfordrer vi altid til, at du kontakter din tillidsrepræsentant eller os på tlf.: 3818 7272.

Her guider han dig gennem de 5 vigtigste regler, du skal kende om en skriftlig advarsel.

1. Din tillidsrepræsentant skal med

Hvis du skal have en advarsel eller opsigelse, har du ret til at have din tillidsrepræsentant med.

– Det er vigtigt, at du beder om, at din tillidsrepræsentant er til stede. Så er I to, der lytter, og din tillidsrepræsentant kan få afgørende betydning i det efterfølgende forløb, siger Lars Gram.

2. Du skal kvittere for advarslen

Ofte vil du blive bedt om at kvittere for advarslen. Det kan du godt gøre uden at være enig i advarslen.

– Du kvitterer for, at du har modtaget advarslen. Det betyder ikke, at du er enig med din arbejdsgiver – du kvitterer kun for at have modtaget advarsel, siger Lars Gram.

3. Du skal gøre indsigelse

Får du en advarsel, som du ikke er enig i, er det vigtigt, at du gør indsigelse med det samme. Det kan din tillidsrepræsentant hjælpe dig med, og ellers skal du kontakte Fødevareforbundet NNF.

– Hvis du fx får en advarsel for at komme for sent, men det kun er anden gang, at det sker, kan du gøre indsigelse. Det er afgørende, at du gør indsigelse mod advarslen, da det ellers kan opfattes som om, du er enig med din arbejdsgiver. Hvis du tier, så samtykker du, siger Lars Gram.

Din indsigelse skal være skriftlig, og din arbejdsgiver skal kvittere for at have modtaget den. Du skal gøre opmærksom på, hvorfor du er uenig i advarslen. Så står du bedre, hvis du senere bliver opsagt med henvisning til advarslen.

4. Din skriftlige advarsel og fyring skal hænge sammen

Bliver du en dag fyret på baggrund af en advarsel, skal der være en sammenhæng mellem grunden til advarslen og grunden til fyringen.

– Hvis du skal opsiges på grund af en advarsel, skal advarslen og opsigelsen have samme årsag – fx at du laver for mange fejl. Hvis du har fået en advarsel og ikke ændrer det, du bliver bedt om, kan du blive opsagt, siger Lars Gram.

Advarsler med forskellige begrundelser kan ikke puljes sammen og retfærdiggøre en fyring.

– Lad os sige, at du har fået en skriftlig advarsel for at være for langsom. Senere får du en skriftlig advarsel for at lave for mange fejl. Til sidst får du en opsigelse, fordi du begynder at komme for sent hver dag. Det er tre forskellige problemer, som alle kan give en advarsel, men de kan ikke lægges sammen og berettige en fyring, siger Lars Gram.

5. Du har 14 dage til at gøre indsigelse over fyring

Hvis du bliver fyret, er der en frist på 14 dage til at gøre indsigelse til din arbejdsgiver.

– Derfor er det rigtig vigtigt, at man tager fat i sin tillidsrepræsentant og Fødevareforbundet NNF med det sammen, ellers mister vi muligheden for at hjælpe og evt. køre sagen videre, siger Lars Gram.

Få hjælp af Fødevareforbundet NNF

Har du fået en mundtlig eller skriftlig advarsel, eller er du blevet opsagt eller bortvist, opfordrer vi altid til, at du kontakter din tillidsrepræsentant eller os på tlf.: 3818 7272.