I september var Niels Fuglsang ude for en oplevelse, der rystede ham. Politikeren, der til dagligt sidder i Europa-Parlamentet for socialdemokratiet, sad i kø på den tyske motorvej. Foran ham holdt en grisetransport, som han havde fulgt siden den dansk-tyske grænse. Solen bagte ned på bilkøen, og mens Niels Fuglsang kunne nyde godt af aircondition i bilen, var det ikke tilfældet for de 650 grise, der var stuvet sammen i lastbilen foran.
- Vi kunne høre, at de skreg og hylede i timer i træk. Jeg var rystet over det, jeg så, siger han.
Vi kunne høre, at de skreg og hylede i timer i træk. Jeg var rystet over det, jeg så.
Vi møder Niels Fuglsang en flot april eftermiddag på Store Torv i hjertet af Aarhus. Her er han på gaden sammen med Fødevareforbundet NNF Østjylland og afdelingsformand Flemming Hansen for at skabe opmærksomhed om den fælles sag: Der skal sættes en grænse på maksimum otte timers transport for dyr i EU.
Det handler om dyrevelfærd – og danske arbejdspladser
Grænsen skal sikre, at dyrene ikke lider overlast, men forslaget handler også om at sikre danske arbejdspladser, fortæller EU-parlamentarikeren.
- Vi har set det ene danske slagteri lukke efter det andet. Senest i Sæby sidste år. Samtidig kører vi flere og flere dyr ud af Danmark. Nu kører vi faktisk flere dyr ud, end vi slagter herhjemme. Det er en dårlig udvikling, og det er ikke i vores samfundsinteresse, siger han.
I 22 timer fulgte Niels Fuglsang og repræsentanter for Dyrenes Beskyttelse efter denne lastbil fra den danske grænse til Italien.
Den grisetransport, som Niels Fuglsang fulgte efter, nåede sit endemål i Italien efter 22 timer. Det er indenfor de nuværende regler, hvor dyr må transporteres i op til 24 timer uden at komme ud at hvile. Det er Niels Fuglsangs håb, at en ottetimers grænse vil få flere danske landmænd vil opfede grisene og sende dem til slagtning i Danmark.
- De seneste år er udviklingen i eksporten af smågrise gået amok, og hvis den fortsætter, er der snart ikke nogen slagterier tilbage i Danmark. Vi skal have ændret den udvikling, og jeg kan kun se, at man kan gøre det i EU, siger Niels Fuglsang.
Det afhænger af flertallet efter valget
Politikeren mener, at vi lige nu har en unik chance for at gøre noget. EU-Kommissionen kom nemlig i december med sit første udspil om dyretransporter i 20 år. Udspillet lægger kun op til at reducere transporttiden fra 24 til 21 timer, men det skal behandles i parlamentet efter parlamentsvalget i juni og kan dermed ændres.
- Det er nu, vi kan gøre noget. Om vi kan få de der otte timer igennem eller ej afhænger af flertallet efter valget. Derfor er det vigtigt, at vi får valgt nogle politikere, der vil bakke op om den grænse på otte timer. Så jeg synes, at man skal spørge sine politikere: ”Vil du stemme for de otte timer?” siger Niels Fuglsang.
Se billeder fra Niels Fuglsang og Fødevareforbundet NNF Østjyllands eftermiddag på Store Torv i Aarhus den 16. april i galleriet.