Anette Jensen var rystet. Hun skulle have været omklædt og i gang med dagens arbejde i slagterbutikken, men hun havde stadig overtøj på. I favnen holdt hun æsken med hindbærsnitter og andre kager, som hun begejstret havde købt til sine kollegaer tidligere på morgenen.
Hun samlede sig og gik målrettet op ad trappen til butikkens personalerum, hvor hun smed æsken med kager hen ad bordet og overbragte kollegaerne den besked, hun selv havde fået et par minutter tidligere på chefens kontor: ”Jeg er blevet fyret. Kan I havde det godt”.
Så var jeg nødt til at gå, for der var ikke nogen af dem, der skulle se, at jeg begyndte at hyle.
Så forlod hun de måbende kollegaer. På sin vej ud stak hun hovedet ind til tillidsrepræsentanten og sagde farvel til ham, inden hun skyndte sig ud af butikken, der havde været hendes arbejdsplads gennem 24 år.
– Så var jeg nødt til at gå, og det skulle bare gå stærkt, for der var ikke nogen af dem, der skulle se, at jeg begyndte at hyle, fortæller Anette Jensen.
Skriftlig advarsel og samtaler med chefen
Anettes pludselige exit fra butikken stod i skarp kontrast til måden, hun blev ansat 24 år tidligere.
– Da jeg startede i tidernes morgen, var vi ikke så mange ansat. Det var meget familiært. Jeg havde nogle vidunderlige kollegaer, og jeg elskede mit arbejde, fortæller Anette Jensen.
Men da slagterbutikken blev overtaget af nye ejere i 2020, ændrede stemningen og arbejdsmiljøet sig.
Efter den advarsel var jeg ved at gå ned med flaget.
Anette fik flere og flere opgaver, og selvom det i perioder var meget stressende for hende, hang hun i. Men hun oplevede også noget, hun aldrig havde prøvet før: at blive kaldt til samtale med chefen.
– Efter de overtog butikken, var jeg lige pludselig ikke god nok til noget. Jeg har været kaldt til samtaler utrolig mange gange over bagateller. Det var rigtig ubehageligt, siger Anette Jensen.
I november 2021 eskalerede situationen, da hun modtog en skriftlig advarsel.
– Efter den advarsel var jeg ved at gå ned med flaget. Jeg havde det rigtig skidt, for jeg var så bange for at lave for lidt. Jeg havde ikke en manual for, hvor meget der skulle være. Det havde jeg jo selv vurderet i mange år, siger Anette Jensen, som også oplevede, at flere af hendes mangeårige kollegaer sagde op.
Fejl i opsigelse
Selv om Anette havde det svært i butikken, var hun i godt humør og havde kager med, da hun mødte ind i slutningen af marts 2023. Men på vej til omklædningsrummet blev hun kaldt ind på chefens kontor.
– Jeg havde ikke skænket en tanke, at jeg ville få min fyreseddel. Så sagde han, at de var nødt til at opsige mig pga. omstruktureringer, siger Anette Jensen.
Når hun har den alder og anciennitet, så mener jeg, at virksomheden har en særlig forpligtigelse til at gøre en indsats for at omplacere hende.
Da hun kom hjem, ringede hun til Mette Bisgaard Larsen, der er forhandlingssekretær i Fødevareforbundet NNF. Hun mente, at opsigelsen var usaglig:
– Anette var på det tidspunkt 55 år og havde været ansat i 24 år. Når hun har den alder og anciennitet, så mener jeg, at virksomheden har en særlig forpligtigelse til at gøre en indsats for at omplacere hende, fortæller Mette Bisgaard Larsen, som også opdagede, at der var fejl i Anettes opsigelse. Hun var opsagt med 11 ugers løn, men i sin ansættelseskontrakt havde hun ret til et halvt år plus en godtgørelse.
Mette Bisgaard kontaktede derfor arbejdsgiveren og Danske Slagtermestre, og parterne indgik et forlig, hvor Anette fik et halvt års opsigelse med løn og seks måneders godtgørelse. Tilsammen løb det op i over 250.000 kroner.
– Jeg er usandsynlig glad for den hjælp, jeg har fået af Mette. Jeg anede ikke, hvordan jeg skulle forholde mig, men hun har været der for mig, og hun har klaret det så godt. Det har givet mig en ro, siger Anette Jensen, som håber på at finde et job, hvor hun fortsat kan lave smørrebrød og mad ud af huset.
Er du blevet opsagt?
Få opsigelsen på skrift
Det er vigtigt, at du får opsigelsen på skrift, så du kan læse, hvad du skal forholde dig til. Er du fritstillet, eller skal du arbejde i opsigelsesperioden? Det er også en god idé at kontakte Fødevareforbundet NNF, før du skriver under på opsigelsen.
Tjek om opsigelsesvarsel er korrekt
Hvis du ikke synes, at begrundelsen for din opsigelse er rimelig, er det vigtigt, at du kontakter Fødevareforbundet NNF. Du skal også være opmærksom på, om du har fået det korrekte opsigelsesvarsel.
Kontakt Fødevareforbundet NNF
Det kan føles voldsomt at miste sit arbejde. Derfor kan det være en god idé at tale med nogen om, hvordan det påvirker dig. I Fødevareforbundet NNF er vi klar til at lytte, og vi kan også råde og vejlede dig, hvis du er du i tvivl om noget.
Kontakt Fødevareforbundet NNF på tlf.: 3818 7272 eller mail: nnf@nnf.dk