Foto af Genrebillede, Mostphotos
Nyhed

Guide: Sådan læser du et årsregnskab

Her er en guide til, hvordan du læser og forstår din virksomheds årsregnskab.
Få artiklen læst op
0:00

Mange virksomheder præsenterer deres årsregnskaber i den kommende tid, og måske er du nysgerrig på din egen arbejdsplads’ økonomiske status – eller konkurrentens.

Find din virksomheds regnskab her: CVR på Virk

Et årsregnskab – eller en årsrapport, som det egentlig hedder – kan være svær at forstå, når man ikke er vant til at læse regnskaber. Det hjælper dog gevaldigt, hvis du har styr på nogle centrale begreber.

I denne artikel finder du en oversigt over, hvad et årsregnskab typisk indeholder samt en ordforklaring, så du kan blive klogere på din virksomhed og økonomien bag. Vi starter dog med nogle generelle råd.

Kig på både bundlinjen og balancen

Når du har fundet virksomhedens årsregnskab, kan det være fristende at gå direkte til resultatet – altså opgørelsen over, om virksomheden har underskud eller overskud i det pågældende år.

Set fra et medarbejdersynspunkt, så vil man dog gerne, at pengene bliver i virksomheden.
- Sanne Marcus, økonomichef og underviser, SUPPLEMENT AS

- Det er selvfølgelig vigtigt, om virksomheden tjener penge, eller den ikke tjener penge, siger Sanne Marcus, der holder kurser i at forstå regnskaber og selv er økonomichef i kursusvirksomheden SUPPLEMENT AS.

Hun understreger dog, at det er lige så vigtigt at kigge på balancen. For det er her, du kan se, hvad virksomheden er værd og få en indikation af, hvad den bruger sit eventuelle overskud på. Bruges pengene på at investere i virksomheden – nye maskiner, faciliteter, medarbejdere – eller hives de ud som udbytte til ejerne?

- Man kan ikke konkludere, at det ene altid er bedre end det andet for virksomheden. Der kan være gode grunde til begge dele, fortæller Sanne Marcus.

Ofte vil en virksomhed vælge både at styrke virksomheden, ved at lade noget af overskuddet blive, samt udbetale noget til ejerne som udbytte.

- Set fra et medarbejdersynspunkt, så vil man dog gerne, at pengene bliver i virksomheden. I det perspektiv gør de ikke noget godt i ejernes lommer, siger Sanne Marcus.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sanne Marcus underviser i forståelse af regnskaber.Sanne Marcu underviser bl.a. i at forstå årsregnskaber for kursusvirksomheden SUPPLEMENT AS. Foto: SUPPLEMENT AS.

Generelt anbefaler hun, at man ikke kun ser på tallene, men også læser teksterne i en årsrapport. Tallene fortæller nemlig ikke den fulde historie. Det er også vigtigt, at man kigger på branchen og forstår hvilken type virksomhed, der er tale om. Andelsselskaber som Arla og Danish Crown er f.eks. ejet af landmænd, der sælger deres produkter til virksomheden. Der vil ejerne ofte være mere interesserede i at få en god pris for deres varer, end de er i, at andelsselskabet har et stort overskud.

- I analysen af regnskabet skal man være forsigtig med alene at kigge på nøgletallene. Det er afgørende, at man kender branchen, udviklingen i virksomheden over tid samt virksomhedens mission, siger Sanne Marcus.

Sådan ser et årsregnskab ud

Der er forskellige krav til, hvor detaljerede årsregnskabet skal være alt efter typen af selskabsform og størrelsen på virksomheden. Store selskaber vil have langt flere detaljer med i årsrapporten end mindre selskaber. Men et regnskab består altid af:

Resultat

Her er opgjort indtægter og omkostninger, der tilsammen giver et resultat. Er resultatet i minus har selskabet tabt penge det seneste år. Står det i plus, har virksomheden tjent penge. Her kan det være relevant at sammenligne med tidligere år, hvis man skal vurdere virksomheden: Er overskuddet faldende eller stigende?

Balance

Balancen viser noget om virksomhedens værdi og er inddelt i aktiver og passiver, der altid skal være lige store - derfor ordet balance. Ud fra balancen kan man bl.a. aflæse, om virksomheden investerer et eventuelt overskud i virksomheden, der dermed bliver mere værd.

  • Aktiver: Er en opgørelse over virksomhedens værdier: F.eks. penge i banken, lager, værdipapirer samt værdi af bygninger og maskiner osv.
  • Passiver: Indeholder virksomhedens gæld og andre forpligtigelser. F.eks. gæld til leverandører, banklån og finansiering etc. En del af passiverne er også egenkapitalen (se under ordforklaringen længere nede) og er et vigtigt tal i vurderingen af virksomheden.
Ledelsesberetning

- Ledelsens beretning kan være virkelig interessant eller virkelig uinteressant, siger Sanne Marcus. Nogle selskaber nøjes med blot at overholde minimums formkrav og fastslå, at der nu er indgivet et tilfredsstillende eller utilfredsstillende regnskab. Andre ledelser bruger dog beretningen til at fortælle om, hvordan de ser på året, der er gået, og hvad man forventer af fremtiden.
- Hvis den indeholder nogle holdninger og tilkendegivelser, så kan beretningen være interessant, siger Sanne Marcus.

Revisors påtegning eller erklæring

Alt efter selskabsform og størrelsen på virksomheden er der foretaget en mere eller en mindre omfattende gennemgang af regnskabet af en ekstern revisor. Revisoren vurderer her, om regnskabet giver et retvisende billede af selskabets økonomi. Sanne Marcus anbefaler, at man altid læser denne vurdering.
- Her har en uvildig gennemgået regnskabet, og det siger dermed ofte noget om regnskabets kvalitet. Hvis der er noget i regnskabet, som revisor bemærker og kommenterer, så er det et vink med en vognstang om, at her er noget, du skal være særlig opmærksom på, siger hun.

ANDRE NYTTIGE BEGREBER

Egenkapital

Denne kan ifølge Sanne Marcus sammenlignes lidt med friværdien i et hus. Hvis dit hus er fire millioner værd, og du skylder tre millioner i det, er din friværdi en million. Stiger værdien på dit hus, stiger din friværdi også. For en virksomhed er egenkapitalen summen af virksomhedens værdier (f.eks. bygninger, maskiner og bankindestående) fratrukket virksomhedens gæld.
- Det er som udgangspunkt godt med en stor egenkapital. Egenkapitalen siger noget om, hvor solid din virksomhed er, siger Sanne Marcus.

Omsætning

Omsætningen består af alle virksomhedens samlede indtægter for året. Det er som udgangspunkt godt, hvis omsætningen er stigende, men hvis virksomhedens udgifter i samme perioder er steget mere, nytter det ikke noget. Derfor er det ikke nok kun at se på omsætningen.

Nettoomsætning per medarbejder

Viser, hvor meget har medarbejderne i gennemsnit bidrager med til årets omsætning. Tallet findes ved at tage årets omsætning og dividere med antallet af medarbejdere i virksomheden.

Nettoresultat per medarbejder

Viser, hvor meget medarbejderne i gennemsnit har bidraget med til årets resultat. Tallet findes ved at tage årets resultat og dividere med antallet af medarbejdere i virksomheden.

Nøgletal

Udviklingen i nøgletal kan bruges til at vurdere virksomhedens udvikling. Store virksomheder vil have nøgletallene samt udviklingen i tallene med i årsrapporten. Nedenfor nævnes nogle af de væsentligste:

  • Rentabiliteten: Siger noget om, hvor god virksomheden er til at tjene penge. Rentabiliteten måles via en række nøgletal bl.a. overskudsgrad og egenkapitalens forrentning (se forklaring nedenfor). Jo højere tallet er jo bedre, men ifølge Sanne Marcus kan man dog ikke sige noget generelt om, at rentabiliteten skal være på et vist niveau, for at virksomheden er sund. Det kommer helt an på, hvad for en virksomhed, der er tale om.
  • Overskudsgraden: Er et procenttal, der viser, hvor stor en del af omsætningen, der bliver til overskud. Det er godt, hvis tallet er højt, men hvor niveauet gerne skal ligge kommer an på, hvilken type virksomhed, der er tale om.
  • Egenkapitalens forretning: Er et nøgletal, der viser, hvor stor indtjeningen er i forhold til egenkapitalen, og dermed hvad aktionærerne får ud af deres investering.
  • Dækningsgrad: Er et procenttal, der har at gøre med, hvor meget virksomheden tjener på det enkelte produkt. Ofte vil man ikke have adgang til tallene for at beregne dækningsgraden. Skal man bruge dækningsgraden til at vurdere virksomheden, kræver det et kendskab til branchen, da dækningsgraden vil variere efter, hvilket produkt og branche der er tale om.
  • Soliditetsgrad: En høj soliditetsgrad betyder, at virksomheden er robust, fordi den kan klare store tab, hvis der skulle komme dårlige tider. Soliditetsgraden er et forholdstal mellem egenkapitalen og balancesummen.
  • Likviditetsgrad: Likviditet betyder betalingsevne. Likviditetsgraden er en procentsats, som giver en indikation af, om virksomheden er i stand til at betale de penge, den skylder på kort sigt.