Nikotin-produkter bag rivende udvikling for jysk virksomhed
Da Lene Jensen startede på virksomheden V2 Tobacco i 2008, havde hun otte kolleger. Virksomheden lå i nogle gamle faldefærdige lokaler i Silkeborg, og de to daværende ejere var selv delvist i produktionen. Ambitionerne fejlede allerede dengang ikke noget, men det var svært at forestille sig, hvor langt virksomheden ville være i dag.
- I dag er vi jo 125 ansatte. Så det er virkelig gået stærkt, siger Lene Jensen.
I 2012 flyttede produktionen til et industrikvarter i udkanten af byen, hvor faciliteterne flere gange er blevet udvidet. I 2017 blev succesvirksomheden opkøbt af en svensk ejer og skiftede navn til Swedish Match – og der er flere udvidelser på vej.
Artiklen fortsætter under galleriet.
Røgfri produkter bliver mere populære
Swedish Match laver røgfri nikotin-produkter, og det er en del af forklaringen på succesen. For det er en branche i vækst. Mange rygere er i disse år ude efter et alternativ til cigaretterne, og de er målgruppen for virksomheden. Lene Jensen er glad for, at firmaets produkter kan være med til at få flere til at kvitte røgen.
- Jeg har bestemt en stolthed over produktet, og det er vi rigtig mange, der har. Det er langt mindre sundhedsskadeligt. Folk risikerer at dø at af at ryge, det gør de ikke af snus og nikotinposer, siger hun.
Det er langt mindre sundhedsskadeligt. Folk risikerer at dø at af at ryge, det gør de ikke af snus og nikotinposer
Lige nu gør man hos Swedish Match klar til endnu en udvidelse, så virksomheden får nyt laboratorium, og de mange medarbejdere får ny kantine og omklædningsrum.
- Jeg synes, at det har været rigtig spændende, at vi er blevet større. Jeg går jo rundt og snakker med folk. Jeg har også fået flere opgaver, så jeg nu f.eks. er med til ansættelser, siger Lene Jensen.
Vokseværk giver også udfordringer
Den kommende udvidelse af de fysiske rammer skal give plads til endnu flere ansættelser, så Lene Jensen får nok at se til. Selvom det er spændende at være på en succesfuld virksomhed, kan det dog også give udfordringer. Det kan f.eks. være svært at få det sociale samvær med kollegerne til at fungere lige så godt, som da det var en mindre virksomhed.
Artiklen fortsætter under billedet.
Lene Jensen har været med på virksomhedens rejse fra 9 til 125 ansatte.
- Det er klart, at noget af V2-ånden forsvinder lidt, når man vokser så hurtigt. Vi kender ikke hinanden helt så godt som tidligere, siger Lene Jensen, der dog understreger, at de seneste års corona-krise ligeledes spiller en stor rolle.
- Vi har ikke haft de samme fester og sammenkomster, som vi plejer. Normalt bliver alle nye medarbejdere også vist rundt i administrationen og på produktionskontorerne og hilser på alle. Det er de jo slet ikke blevet under corona. Så det har helt sikkert været en udfordring, siger hun.
Nu kan medarbejderne på virksomheden dog begynde at se mere til hinanden igen. Medarbejderne i administrationen, der i perioder har arbejdet hjemme, er igen fysisk på virksomheden og kommer igen i produktionen. Dermed kan medarbejdere på kontorerne og på gulvet få en bedre forståelse for hinandens arbejde.
- Det er helt sikkert rigtig vigtigt, siger Lene Jensen.
DET PRODUCERER DE HOS SWEDISH MATCH
Nikotinposer
Virksomhedens største produkt. Nikotinposer er små poser med hvidt nikotinpulver, der placeres i munden for at få effekten af nikotinen. Selve pulveret fremstillet blandt andet af bambusfibre og tilsættes nikotin og smag. Produkterne indeholder ikke tobak.
Snusposer
Små poser, der indeholder kværnet tobak. De placeres ligesom nikotinposerne i munden for nikotinens effekt. Produkterne eksporteres til Sverige og Norge.
Tyggetobak
Små poser med skåret tobak, der skal tygges på før brug og herefter placeres i munden.
Kaffeposer
Små poser med et indhold af kaffe, der sælges på det amerikanske marked. Brugerne placerer poserne i munden for at få effekten af kaffens indhold af koffein. Produkterne indeholder hverken tobak eller nikotin.