Det er ikke nemt at gøre noget ved mundbindets gener, når det sidder på: Det bliver fugtigt, man kan ikke se hinandens mimik, og det er irriterende hele tiden at have “noget siddende” i ansigtet.
Det oplever arbejdsmiljørepræsentant Diana Baunsgaard på Hilton Foods Danmark på nærmeste hold, fordi hun og kollegerne er nødt til at arbejde med mundbind på. På virksomheden følger man nemlig regeringens anbefalinger og har mundbind på for at minimere risikoen for smitte med Covid-19.
- Set i dét lys er det selvfølgelig en god ting. Det er et nødvendigt vilkår lige nu, men det ændrer ikke på, at kollegerne er trætte af det. Bogstaveligt talt kan man ikke se, om de griner eller rækker tunge af en, så mundbindene kræver lidt ekstra, når vi skal kommunikere, siger Diana Baunsgaard.
Øjnene fortæller mest
Når man arbejder i en stor produktionshal bliver kommunikationen sværere, når man ikke kan se ansigtsmimikken. Diana forstår godt kollegernes frustration, og hun snakker med dem om, at man kommunikerer med meget andet end munden:
- Vi taler om, at det i virkeligheden er øjnene, der fortæller mest. At smile med øjnene får pludselig stor betydning, og så må vi sende hinanden et ekstra blink med øjet indimellem, siger hun.
Til Dianas tilfredsstillelse er der ingen begrænsning på hvor mange mundbind, kollegerne får udleveret:
- Ingen kan fjerne det irriterende ved mundbind, men jeg har hørt om steder, hvor man maks må få to nye mundbind om dagen. Her får vi dem, vi skal bruge, og så må vi bare forsøge at holde hovedet højt, indtil det er ovre.
At smile med øjnene får pludselig stor betydning, og så må vi sende hinanden et ekstra blink med øjet indimellem.
Nye idéer og fokus på sikkerhed
På fabrikken kører tiltagene mod Covid-19, og det er blevet en del af hverdagen at spritte af og undgå at tale ansigt til ansigt. Heldigvis er der også mange ting, der er, som før Covid-19 kom til Danmark.
Hver uge går Diana rundt til kollegerne for at høre, om der er nogen, der har idéer til nye tiltag, eller om der er nærved-ulykker, de skal have vendt. En mere systematiseret tilgang sker hver måned via “SWAT,” som står for Safety Walk and Talk. På denne måde sikrer Diana sammen med den daglige leder, at der er et konstant fokus på sikkerhed og på arbejdsglæde.
På morgenmøder informerer hun sine kolleger om forebyggende indsatser, risiko-observationer og generelle sikkerhedsinstrukser.
- Jeg synes, det er godt at møde kollegerne på den måde og få taget konkret hånd om de ting, der fylder. Jeg er meget glad for, at vi stadig har muligheden for det, på trods af, at indsatsen mod Covid-19 fylder meget, siger hun.
Virksomheds-app er nyttig i Dianas arbejde
Virksomheden har etableret et Corona Response Team bestående af 4 ledere samt den administrerende direktør. De mødes minimum én gang om ugen for at drøfte den aktuelle situation og eventuelle tiltag.
Medarbejderne har tavlemøder, hvor der hver uge deltager en person fra Response Teamet for at informere og modtage feedback fra medarbejderne.
- Udover de fysiske møder har vi en virksomheds-app, hvor vi alle kan holde os orienteret om tiltag i forhold til situationen med Covid-19. På app’en findes blandt andet information om vores arbejde i arbejdsmiljøorganisationen. Den er et rigtig godt opslagsværk, som jeg hver dag bruger i mit arbejde som arbejdsmiljørepræsentant, siger Diana.