Foto af Robert Attermann
Nyhed

"I en verden, der forandrer sig konstant, er man nødt til at lære hele livet"

Det er blevet almindeligt for medarbejderne på slagteriet i Skærbæk at tage på efteruddannelse, og det skyldes ikke mindst en stor indsats af uddannelsesambassadør Ralph Elm Hansen.

Verden forandrer sig, og man er nødt til at uddanne sig gennem hele livet. Det mener slagteriarbejderen Ralph Elm Hansen. Han har selv oplevet den foranderlige verdens indflydelse på arbejdslivet.

- Jeg har arbejdet en del år som slagteriarbejder og var blandt andet i Skive. Det lukkede. Så kom jeg en kort periode til Esbjerg. Det lukkede, siger han og fortsætter:

- Inderst inde så har jeg det som mange af mine kolleger, at jeg vil helst bare stå at passe mit arbejde og så gå hjem. Men jeg kan se, at uanset hvordan jeg gerne vil have det, så forandrer verden sig udenom. Så jeg ved af personlig erfaring, at uddannelse og det at give sig selv nogle ekstra kompetencer er det eneste rigtige.

Ralph Elm Hansen arbejder i dag på Danish Crown i Skærbæk. For 2,5 år siden var han på kursus hos Fødevareforbundet NNF, hvor han fik indsigt i efter- og videreuddannelsessystemet. Siden da har han været uddannelsesambassadør på virksomheden.

- I en verden, der forandrer sig konstant, er man nødt til at lære hele livet, siger han.

Nemmere at få tilgivelse end tilladelse

Da Ralph Elm Hansen kom tilbage på virksomheden, gik han straks i gang med arbejdet.

- Jeg vidste ikke helt, hvad jeg skulle gribe fat i, men jeg tænkte, at det nok var nemmere at få tilgivelse end tilladelse. Så jeg startede bare og begyndte at snakke med mine kolleger om, hvad de kunne tænke sig, siger han.

Nøglen var at gå til folk i stedet for at sidde og vente på, at de kom til mig.
- Ralph Elm Hansen, uddannelsesambassadør, Danish Crown Skærbæk

Selvom overenskomsten giver slagteriarbejderne ret til to ugers selvvalgt uddannelse om året, havde meget få benyttet muligheden tidligere. Alligevel gav indsatsen hurtigt resultater. Sidste efterår var 20 af Ralph Elm Hansens cirka 100 kolleger afsted på uddannelse i sammenlagt godt 200 arbejdsdage.

- Nøglen var at gå til folk i stedet for at sidde og vente på, at de kom til mig. Jeg brænder for det, så jeg gik bare til folk og brugte al den tid, jeg kunne få lov til at bruge på det, siger Ralph Elm Hansen.

Til at starte med var det primært kurser i at tage truckcertifikat, som det lykkedes at få kolleger afsted på. Så fandt nogle ud af, at man også kunne komme på IT-kurser, og siden har andre været på lederkurser. Interessen har bredt sig som ringe i vandet, og i dag kommer kollegerne til Ralph Elm Hansen med forespørgsler om mulighederne.

- Der en, der har spurgt, om der findes et kursus i at opstille solceller, og det gør der faktisk. Folk kommer selv, og det betyder meget, for så bliver det efter deres egne ønsker og det, de brænder for, siger Ralph Elm Hansen.

De nærmeste ledere skal blødgøres

Fra Danish Crowns topledelse har det længe lydt, at man gerne ville have, at flere medarbejdere benyttede mulighederne for uddannelse. Ralph Elm Hansen har da også oplevet velvillighed fra fabrikschefen.

- Her til efteråret er vi faktisk to-tre mand for meget. Der er aftalen med fabrikschefen, at de ikke fyrer folk, og så sørger vi for, at de kommer på kurser, siger Ralph Elm Hansen.

Folk kommer selv, og det betyder meget, for så bliver det efter deres egne ønsker og det, de brænder for
- Ralph Elm Hansen, uddannelsesambassadør, Danish Crown Skærbæk

En smule mere skepsis har han oplevet fra lederne tættere på gulvet. Måske fordi det er dem, der i dagligdagen står med arbejdet med at få kabalen til at gå op, når nogle medarbejdere er afsted på uddannelse.

- I sådan en virksomhed som Danish Crown er det ofte mellemlederne, som kan bremse sådan noget her, men jeg har ikke set dem som modstandere. Jeg har set det som en opgave for mig at blødgøre dem, og det synes jeg er lykkes. De er ikke imod det, siger han.

Han mener, at det gode samarbejde med de forskellige ledelseslag skyldes, at han er løsningsorienteret.

- Jeg forsøger ikke at mase det her igennem. Jeg går til mestersvendene og spørger, hvordan vi sammen kan lave en plan, hvor vi kan få kollegerne af sted, samtidig med at fungerer for dem. Og så kommer de jo tilbage med forslag, siger Ralph Elm Hansen.

Læs også intervieweet med Ralph Elm Hansen kollega, Peter Randbo Jepsen, der har været på IT-kursus: Slagteriarbejder efter IT-kursus: Anbefaler kolleger at tage uddannelse