Nyhed

Ingen hjælp at hente hos de gule

Da detailslagteren Simon Kjær blev opsagt, kontaktede han sin gule fagforening for at få hjælp, men blev afvist. Først da Simon meldte sig ind i Fødevareforbundet NNF, blev sagen løst.

Da detailslagteren Simon Kjær blev opsagt, kontaktede han sin gule fagforening for at få hjælp, men blev afvist. Først da Simon meldte sig ind i Fødevareforbundet NNF, blev sagen løst.

Da detailslagteren Simon Kjær blev opsagt, mente han, at han havde en del overarbejdstimer til gode. Simon kontaktede derfor sin gule fagforening for at få hjælp. Han havde noteret sine mange overarbejdstimer, hvor flere af dem lå på søndage og fridage.

- Min fagforening sagde, at det ikke kunne nytte noget, at jeg kun havde en seddel med mine timer, for så blev det ledelsens ord mod mit. Så de kunne ikke gøre noget for mig, siger Simon Kjær og fortsætter:
- Jeg tænkte: Det kan ikke være rigtigt. Det er jo ikke for sjov, at jeg skriver mine timer ned. Det har jeg altid fået at vide, at jeg skal gøre.

Simon havde hørt fra en kollega, at Fødevareforbundet NNF havde overenskomst med Coop, og derfor ringende Simon til forbundet og meldte sig ind.

Forfærdelig behandling

Simons sag blev overtaget af regionstillidsrepræsentant for Coop-slagtere Fyn og Sdr. Jylland, Tom Vibæk, som sendte en opgørelse over Simons overarbejdstimer til butikken. Ledelsen svarede, at den ville undersøge sagen og vende tilbage. Gennem hele forløbet har Tom haft en god dialog med ledelsen og tiltro til, at de nok skulle finde en løsning.

- Som tillidsrepræsentant har jeg en faglig ekspertise og kan præsentere sagen for ledelsen, så den får en forståelse af, hvad problemet er, og hvad der kan gøres. Og så kan vi i langt de fleste tilfælde skabe en løsning sammen," forklarer Tom Vibæk.
Det kunne de også i Simons tilfælde, hvor der blev indgået et forlig.

- Vi har sørget for, at Simon har fået en god skilling, og alle parter er tilfredse," siger Tom og tilføjer:
- Men den behandling, Simon fik hos sin daværende fagforening, er forfærdelig. Men hans historie er et godt eksempel på den hjælp, man kan få ved at være medlem af Fødevareforbundet NNF, og hvilken forskel det kan gøre at få en tillidsrepræsentant ind over sin sag.

Står ikke alene

Simon har kun rosende ord til overs for både den behandling, han har fået, og Toms håndtering af sagen.

- Tom har været rigtig god og gjort en stor indsats. Han har hele tiden holdt mig orienteret, og jeg har også kunnet ringe og læsse af på ham, når jeg har haft brug for at snakke opsigelsen og forløbet op til igennem. Det har han også været der for, siger Simon og fortsætter:

- Jeg er rigtig glad for at være skiftet over til Fødevareforbundet NNF. Ellers havde jeg hverken fået hjælp eller penge for mine overarbejdstimer. Nu ved jeg, at der er opbakning og hjælp at hente, hvis der bliver nogle problemer. Så står man ikke alene med det, siger Simon.