Foto af Udlændinge i fødevarebranchen bliver bedre integreret, hvis de kan lære og træne dansk i arbejdstiden, mener tænketanken CEVEA. På billedet ses polske Pawel Jadczak, slagteriarbejder hos Danish Crown i Ringsted, der er ved at lære dansk. Foto: Rune Evensen
Nyhed

CEVEA: Sproget skal læres i arbejdstiden

Manglende danskevner er en stor barriere for integration på arbejdspladserne i fødevarebranchen. Tænketanken CEVEA anbefaler en sprogpolitik og obligatorisk danskundervisning.

Manglende danskevner er en stor barriere for integration på arbejdspladserne i fødevarebranchen. Tænketanken CEVEA anbefaler en sprogpolitik og obligatorisk danskundervisning.

Når kollegaen ikke taler eller forstår dansk ordentligt, skaber det frustration og usikkerhed. Det kan føre til misforståelser og fejl i produktionen, og så skaber det opdeling mellem nationaliteterne på arbejdspladsen.

- Sproget er den første udfordring for integrationen på arbejdspladsen, og manglende sprogkundskaber har nogle uheldige konsekvenser, eksempelvis fejl i produktionen eller opdeling i grupper, hvilket går ud over det sociale på arbejdspladsen, siger Kristian Weise, direktør i tænketanken CEVEA, der er klar med en ny undersøgelse om integration og interaktion i fødevarebranchen.

Undersøgelsen er lavet i samarbejde med Fødevareforbundet NNF, og har fokus på integrationen af østeuropæiske medarbejdere på fødevarearbejdspladserne.

- Man skal gøre et eller andet. Det bør være virksomhederne, der sikrer nogle gode sprogkundskaber blandt de udenlandske medarbejdere. Men medarbejderne, tillidsrepræsentanterne og Fødevareforbundet NNF har et ansvar for at gøre opmærksom på den her udfordring, siger Kristian Weise.

Sprogbuddy-ordning

En af de løsninger CEVEA anbefaler, er en sprogbuddy-ordning, hvor østeuropæiske kolleger sættes sammen to og to og kun må tale dansk med hinanden. Som en tredje part kan tilknyttes en kollega der taler flydende dansk. En anden anbefaling er en sprogpolitik om, at der kun må tales dansk i produktionen. Begge løsninger fungerer bedst, hvis de danske medarbejdere bakker op og hjælper til sprogligt.

- Virksomhederne skal tænke mere kreativt og udnytte de resurser, der ligger hos de danske medarbejdere og de udlændinge, der kan tale dansk.  Deres hjælp vil gavne integrationen både sprogligt og socialt, siger Kristian Weise.

CEVEA peger også på obligatorisk sprogundervisning som en vigtig brik, men det er vigtigt, at undervisningen ligger i arbejdstiden, påpeges det i undersøgelsen.

- Efteruddannelse i arbejdstiden og på arbejdspladsen er en kæmpe fordel. Man lærer bedst i den praksis man er i, siger Kristian Weise.

Læs mere:

Læs mere om integration på arbejdspladsen i det nye nummer af Substans, nr. 2 2017.