Slagterigiganten præsenterer ny strategi. De vil via fokus på fire lande være markedsleder i Nordeuropa og foretage en større investering i Kina.
Danish Crown har netop præsenteret de første overordnede ord i en ny strategi for kød- og slagterigiganten frem mod 2021, som skal øge omsætningen, sikre førstepladsen i Nordeuropa og som forventet øge forspringet i afregning til andelshaverne.
Strategien, som går under navnet 4WD, er i første omgang meget målrettet ejerne i landbruget, mens den første udmelding går uden om effekterne for danske arbejdspladser og forventninger til produktionen på danske anlæg.
- Jeg lover med denne plan vores ejere, at de i slutningen af strategiperioden ejer en mere værdifuld virksomhed, der har øget omsætning og profitabilitet, har råd til relevante investeringer og ikke mindst slår konkurrerende lande på afregningen for råvarerne. Vores mål er et afkast på over 10 pct. af den investerede kapital. Tro mig - det vil ejerne holde mig op på. Men hvis man har en firehjulstrækker, så kan man køre, hvorhen man vil. Så det er bare med at komme af sted, siger Danish Crowns topchef Jais Valeur i pressemeddelelsen.
Hvor Danish Crown ikke melder noget ud om investeringer i Danmark i forbindelse med planen, så vil selskabet meget konkret gå efter at investere 300 millioner kroner i sin første fabrik i Kina, hvor en forædlings- og detailproduktfabrik skal placeres i Shanghai og basere sin produktion på danske råvarer.
Planen i overskifter:
Danish Crown har udsendt følgende pejlemærker:
- Fire klare hjemmemarkeder - Danish Crown vil befæste sine i forvejen stærke forbrugerpositioner i Danmark, Sverige, England og Polen. Det skal gøre koncernen til markedsleder i Nordeuropa.
- Forbrugeren skal i fokus - Danish Crown vil satse målrettet på innovation for at styrke sin position indenfor detailhandel, foodservice og måltidsløsninger. Planen indeholder samtidig globale kategorisatsninger for enkelte produktgrupper med salgspotentiale over hele kloden.
- Fokus på højværdi-produkter - Danish Crown vil satse målrettet på værdiforædling af koncernens råvarer, herunder økologi, grise opdrættet uden brug af antibiotika samt lokale specialprodukter.
- En samlet enhed - Danish Crowns forretningsenheder skal knyttes tættere sammen, så værdifuld viden deles på tværs af koncernen. Samtidig skal der høstes synergier internt, herunder gennem et samlet indkøb af alt undtagen kød under en koncernindkøbsdirektør.