Nyhed

Få opskriften! Holstebro Mejeri har ikke haft en arbejdsulykke i 760 dage

Arbejdsmiljøgruppe fra Holstebro Mejeri sætter arbejdsmiljøet i system. Det har barberet ulykkerne væk og fået uacceptabel adfærd ned på et minimum. Og nu har de også fået en pris for det.

Arbejdsmiljøgruppe fra Holstebro Mejeri sætter arbejdsmiljøet i system. Det har barberet ulykkerne væk og fået uacceptabel adfærd ned på et minimum. Og nu har de også fået en pris for det.

Alle medarbejdere skal registrere mindst tre mulige ulykker. Ugentligt følges der op på indrapporteringerne - og kollegerne får systematisk tilbagemeldinger om, hvordan det går med sagen.

Og så griber man ind, hvis tonen ser ud til at blive skinger på arbejdspladsen.

Sådan lyder dagligdagen i arbejdsmiljøarbejdet på Holstebro Mejeri, hvor vedligeholdelsesafdelingen på Arla-virksomheden i dag fik overrakt Mejeriindustriens Arbejdsmiljøudvalgs pris til den bedste arbejdsmiljøgruppe.

- Vi er gode til at holde fokus på arbejdet ved, at vi har sat det i struktur, fortæller teamleder Jørgen Pilgaard, der sammen med arbejdsmiljørepræsentant for elektrikerne, Nicolai Maegaard modtog prisen.

- Og så vender vi tilbage til kollegerne, når de rapporterer noget, og fortæller, hvordan det går med at få set på problemet og løst tingene, siger Nicolai Maegaard.

Resultaterne taler et tydeligt sprog. 760 dage er der gået siden seneste arbejdsulykke. Sygefraværet ligger på 1,5 procent.

De er mest stolte af deres systematiske arbejde med at registrere mulige ulykker.

- Vi har det ugentlig op, hvad der bliver registreret, og så giver det et engagement, at folk selv er involveret i sagerne. Eks. har vi haft problemer med et zip-anlæg, hvor man nu skal have en sikkerhedsdragt på. Her har kollegene selv afprøvet to forskellige muligheder, og det giver et andet engagement end, hvis der bare oppefra bliver besluttet, hvordan tingene løses, siger de.     

Ingen uacceptabel opførsel

På Holstebro Mejeri kommer de fra en tid, hvor knap hver femte medarbejder sagde, at de havde oplevet uacceptabel opførsel i hverdagen til nu seks procent - og nul procent i vedligeholdelses-afdelingen.

Fremgangen skyldes, at der er blevet arbejdet med, hvad god opførsel er på arbejdspladsen, fortæller mejeriets site direktør Klaus Jeppesen.

- Vi har en folder, hvor vi beskriver, hvad god opførsel er. Og så har vi haft en dag, hvor vi har gennemgået det, og holdt arbejdsgrupper, hvor vi har vist video med god og dårlig opførsel og diskussioner om det, fortæller han og nævner også, at der på mejeriet er udnævnt tryghedsambassadører, som medarbejderne kan gå til, hvis de af den ene eller anden grund synes, at det er unaturligt at gå til deres nærmeste leder eller arbejdsmiljørepræsentant med et konkret problem eller observation.

Prisvinder - og arbejdsmiljørepræsentant - Nicolai Maegaard fortæller, at der også bliver grebet ind, når han eller kollegerne ser optræk til uheldig opførsel.

- Det kan være svært at vurdere. Men hører vi noget, når vi går forbi folk, så går vi hen og hører, om alt er fint. Og det er helt acceptabelt.