Foto af Rone Stokholm Kruse i det såkaldte guldrum. Her modnes kød til gourmetrestauranter.
Nyhed

Rone i guldrummet

På Danish Crowns terminal i Kolding har man en specialafdeling, der forarbejder kød til gourmetrestauranter. Mestersvend Rone Stokholm Kruse bruger tre dage om ugen på opsøgende arbejde

På Danish Crowns terminal i Kolding har man en specialafdeling, der forarbejder kød til gourmetrestauranter. Mestersvend Rone Stokholm Kruse bruger tre dage om ugen på opsøgende arbejde

Mestersvend Rone Stokholm Kruse er en af de fire faguddannede slagtere, der arbejder i "Guldrummet" på Danish Crowns terminal i Kolding. Her forarbejder man kød til en række gourmetrestauranter og kroer rundt om i landet.

- Når vi kalder det "Guldrummet" skyldes det, at vi her arbejder med kød af den aller bedste kvalitet, som modnes efter et helt bestemt mønster og i nøjagtig det antal dage - nærmest timer - som kunden ønsker det. Der bliver virkelig kælet for hvert enkelt stykke kød, fortæller Rone Stokholm Kruse, der arbejder to dage - mandag og fredag - på terminalen i Kolding og de tre andre dage er rundt og besøge de restauranter, der er tilmeldt ordningen.

- Det er meget vigtigt, at vi har den meget tætte kontakt til disse restauranter. Dialogen med restaurantcheferne og/eller kokkene betyder, at vi hele tiden får vished for, at det, vi laver, er i orden.

- Men vi er også meget åbne for nye ideer, lige som man på restauranterne er de bedste smagsdommere, når vi udvikler nye produkter. I øjeblikket eksperimenterer vi eksempelvis med svinekamme, der modnes på kroge, som man gør med oksekød. Det giver et meget anderledes produkt, siger Rone Stokholm Kruse.

Fra 24 kilo til 5,3 tons

Afdelingen startede som et eksperiment. I begyndelsen forarbejdede man 24 kilo om ugen. I dag er fire, faguddannede slagtere beskæftiget, og de forarbejder i snit 5,3 tons!

På Danish Crowns terminal i Kolding får man leverancer fra alle DCs afdelinger i Danmark.  Man slagter ikke selv, men forarbejder og videresender råvarer. Eksempelvis kommer der to gange om uge såkaldte Bornholmergrise fra slagteriet i Rønne. En del forarbejdes i Kolding, mens resten sendes til Danish Crowns specialafdeling på slagteriet i Herning.

Man arbejder med to kategorier: fersk kød og kød, der er vaccumpakket. De største kunder er Hilton, Coop og Dansk Supermarked, men man leverer også til en lang række slagterforretninger, catering, kroer og restauranter.

- Det primære arbejde består i, at vi alle hverdage får leverancer fra alle Danish Crowns afdelinger, som vi fordeler til de enkelte kunder. Noget sendes direkte videre, mens andet, eksempelvis svinekamme, ridses og eventuelt deles, fortæller driftsleder Tommy Pedersen.

- Det vaccumpakkede kød vinder mere og mere indpas, fordi holdbarheden er længere.

På terminalen arbejder man med "budgetter" og "prognoser".

- Vi får dagligt ordrer ind og kunderne kan ændre deres bestillinger til hen på eftermiddagen, hvis de pludselig mangler bestemte varer. Vi ved nogenlunde - alt efter sæsonerne - hvor meget, vi skal bestille, men det kan pludselig ændre sig. Derfor har vi hele tiden et buffer-lager. Men, siger Tommy Pedersen, i realiteten ryddes hele terminalen dagligt for varer.

Aflønnes forskelligt

Tillidsrepræsentant David Hornshøj Doe, der arbejder i modtagelsen, har fået sin arbejdstid tilrettelagt således, at han kan have kontakt med de fleste kolleger.

- Jeg begynder klokken 10 og er her så længe, at jeg også kan få samtaler med kolleger på aftenholdet, hvis det er nødvendigt. Jeg tror, det betyder meget for os alle sammen, siger han.

Enkelte af de 45 medarbejdere i produktionen er timelønnede, men de fleste arbejder enten efter en bonusordning eller på enkeltmandsakkorder.

- Vi ved, hvornår vi får vores leverancer, men der kan selvfølgelig ske forskydninger, eksempelvis på grund af vejret, så en kølebil bliver forsinket. Her har vi lavet en lokalaftale, så de kolleger, der venter på en bestemt sending, fordeles i andre afdelinger. De skal altså ikke bare sidde og drikke kaffe og vente og ikke tjene noget, fordi de eksempelvis har enkeltmandsakkorder.

Specielt de senere år har man haft meget fokus på arbejdsmiljøet. Tunge løft og vrid hører i dag fortiden til. Desuden roterer man meget, således man får forskellige arbejdsfunktioner i løbet af en arbejdsdag.

- Det har betydet, at terminalen er den af Danish Crowns arbejdspladser med mindst sygefravær, siger Tommy Pedersen, der roser de ansatte for deres fleksibilitet og loyalitet.

Dagsplaner må ofte ændres

- Når vi begynder dagens arbejde ved vi nogenlunde, hvad der skal laves. Men planerne må mange gange ændres og her betyder det virkelig meget, at de ansatte er fleksible, og ikke siger nej til overarbejde.

- Alle ved, at ordrerne skal køres ud om natten og at de gerne skal være færdige til tiden. Også i den retning arbejder vi som ét stort team.

Terminalen har seks chauffører, der kører ud sent aften eller om natten. Desuden benytter man sig af en række faste vognmænd.

På terminalen er omkring en tredjedel faglærte og totredjedele ufaglærte.

- En del af arbejdet kræver, at det udføres af faglærte, eksempelvis i afdelingen, der færdiggør varer til stjernerestauranterne, siger Tommy Pedersen.

David Hornshøj Doe er tillidsrepræsentant for de ansatte i produktionen. Jan Nielsen er arbejdsmiljørepræsentant og Kenneth Sundvald talsmand for natholdet. Og Bjørn Laursen er talsmand for chaufførerne.

Selv om man har meget travlt på terminalen i Kolding, er der ikke paner om at ansætte flere medarbejdere.

- I spidsbelastninger, eksempelvis op til jul, rekrutterer vi folk fra andre af DCs afdelinger, eller ansætter ekstra i december, siger Tommy Pedersen.