Husk at du har magt og indflydelse, når du køber ind. Vi skal huske de danske fødevarejob, når vi handler ind i supermarkedet
Som du kan læse i den nye udgave af Sjælland & Øernes afdelingssider i Substans, så smelter lokalt og globalt i den grad sammen rundt omkring i de lokale fødevarevirksomheder.På godt og ondt.
Når en politisk beslutning fører til, at russerne boykotter blandt andet danske fødevarer, rammer det vores lokale beskæftigelsesmuligheder negativt.
Når tyskerne på grund af samme boykot ikke længere kan betale samme pris for danske smågrise, lader de danske landmænd grisene slagte i Danmark, og Danish Crown i Ringsted kan så fyre færre medarbejdere end forventet.
Sådan er gamet. Det har vi vænnet os til.
Men der er en situation, hvor vi aldrig kan tænke dansk nok.
Nemlig når vi selv som forbrugere står i supermarkedet og skal beslutte, hvilke varer vi vil putte i kurven.
Der skal vi selvfølgelig vælge det danske kød, den danske mælk og det danske slik.
Derfor også et kæmpe skulderklap til Rema 1000, som har valgt kun at have dansk mælk i kølemontrene.
Og som har sat prisen på hver liter af den mælk op med 50 øre, som går ubeskåret til mejerierne, så de kan sikre, at der også i fremtiden vil være dansk mælkeproduktion.
Lavpriskæden oplevede efterfølgende en positiv mailstorm fra kunder og ikke-kunder, der lovede at bakke op om initiativet.
Men desværre er det langt fra nok, at forbrugerne gerne vil købe dansk.
De skal også gøre det. Kun den faktiske adfærd tæller og kan
sikre vores fødevarearbejdspladser.
Så husk, at dine hænder og fødder har magt og indflydelse. Du
vælger selv, hvor du køber ind, og hvilke varer du køber med
hjem.
Lad det valg blive et valg for arbejdspladserne i den danske fødevareindustri.