- Slagter Theilgaards problemer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft og lærlinge er et godt eksempel på, hvor Fødevareforbundet NNF kan hjælpe, siger afdelingsformand Peder Pedersen
Afdelingsformand Peder Pedersen, Fødevareforbundet NNF Sydjylland, mener, at en god og tæt dialog med arbejdsgiverne er en af vejene frem mod at fastholde og skabe nye arbejdspladser. Et eksempel er Slagter Theilgaard i Esbjerg, hvor man har svært ved at skaffe kvalificeres arbejdskraft. Og ikke kan få besat tre nye lærlingepladser.
- Vi kan simpelthen ikke finde ledige detailslagtere, og får så godt som ingen henvendelser, når vi slår ledige jobs op på vores hjemmeside. Jeg føler, det er vigtigt, at det er faguddannede eller folk, der har haft tæt tilknytning til branchen, vi ansætter. I vores produktion er det utrolig vigtigt, at de ansatte kan deres arbejde og føler et ansvar. Alternativt bliver vi nødt til at oplære nyansatte selv, siger slagter Viggo Theilgaard.
Peder Pedersen mener, at problemer delvist kan afløses af den ordning, som Fødevareforbundet NNF har indført. I A-kassen kan man nemlig nu søge specifikt efter bestemte grupper af ledige.
- Det gør det lettere for arbejdsgiverne at finde de helt rigtige medarbejdere. Og vi får ledige medlemmer i arbejde, siger Peder Pedersen.
De unge vil ikke fra byen
Manglen på lærlinge kan skyldes, at unge kun kan tage grunduddannelsen i Esbjerg. Skal de videre, skal de på skole eksempelvis i Holstebro eller i Odense.
- Det er nok til, at mange unge siger fra. Derfor må vi i fagbevægelsen sammen med arbejdsgiverne kæmpe for, at der i Esbjerg kommer en overbygning, så man kan tage hele uddannelsen til slagter her.
Den idé bifalder Viggo Theilgaard.
- Vi gør meget for at få nogle af de unge, der har et fritidsjob hos os og som har interesse for faget, til at tage uddannelsen. Men selv om de har lysten, så bryder de sig ikke om tanken, at de skal væk fra området i længere tid for at komme på skole.
Peder Pedersen siger, at han har et godt og tæt samarbejde med Viggo Theilgaard, hvor problemer bliver løst i fordragelighed.
- Jeg bruger Peder Pedersen som samarbejdspartner på mange områder, hvis jeg eksempelvis er usikker på, hvordan overenskomsten skal fortolkes. Vi løser problemerne sammen. Det er selvfølgelig med til at styrke samarbejdet til gavn for alle på virksomheden.
- Vi har hver vores styrker. Dem kan vi i lang udtrækning lige så godt forene. På lærlingeområdet så jeg gerne, at erhvervsskolen i Esbjerg samarbejdede meget mere med arbejdsgiverne. Ikke kun med at finde lærlingepladser, men også, at de unge kom i praktik, hvor de virkelig fik lov til at prøve faget, siger Peder Pedersen.
Kunderne strømmer til
Slagter Theilgaard blev etableret for 50 år siden af Viggo Theilgaards far, Erhardt, som en mindre "mand-og-kone-forretning" Den udviklede sig og man gik mere over til at sælge detail. For 25 år siden skete generationsskiftet, hvor Viggo Theilgaard og hans bror, Poul, overtog virksomheden. Man lukkede forretningen i Esbjergs midtby for en enes år siden og byggede virksomheden på Oddesundvej.
- Vores plan var egentlig kun at producere til andre, men vi savnede kontakten til kunderne, altså butiksdelen. Derfor besluttede vi at etablere en lille butik - som har vokset sig meget stor og sund.
- Selv om vi bor i et industrikvarter, så strømmer kunderne til, og det skyldes, at vi ikke går på kompromis med kvaliteten. Priserne er ikke højere, men kunden ved, at varerne ikke fås bedre. Lavede vi dårlige produkter, så blev kunderne automatisk væk.
Et skridt på vejen var, da man åbnede en butik i Hotel Britannia i Esbjerg og for nogle år siden i sommerhusområdet i Blåvand. Inden længe åbner man en slagterbutik i en større østjysk by.
- Kommer den til at køre, som vi forventer, er det da ikke umuligt, at vi fortsætter til andre byer, siger Viggo Theilgaard.
Desuden har man kunder inden for bl.a. catering og sælger en del slagtervarer til Grønland og Færøerne. I Grønland er det til dagligvarebutikker og på Færøerne til skibsproviantering.
Satser meget på nethandel
- Vores koncept bygger på, at vi laver alt selv. For eksempel har vi en meget stor produktion af røgvarer, spegepølser og pølser i bred almindelighed. Vi tager da også ud og arrangerer grill-fester og her er det medarbejderne i produktionen eller fra butikken, der på skift er af sted.
På Oddesundvej har man også ansat en kok, Dennis Winther, fordi kunderne efterlyste helhedsløsninger.
- Man har mulighed for selv at sammensætte sin menu med kød, sovs, kartoffel og tilbehør, som man så blot selv skal varme.
Viggo Theilgaard siger, at selv om man på virksomheden arbejder som ét stort team, så holdes butik og produktion adskilte.
- Hvis vi mangler en til at skære i produktionen, kommer der altså ikke en fra butikken og hjælper. Eller omvendt, hvis de mangler hjælp i butikken.
Et af de næste skridt bliver, at man for alvor får taget fat på salg på nettet.
- Nogle kunder, selv fra Esbjerg, bestiller og betaler på nettet og henter så varerne i butikken. Men ellers er kunderne fra Sjælland og specielt København. Det er et marked, vi forventer os meget af, og som automatisk vil betyde nye arbejdspladser, siger Viggo Theilgaard.
På Oddesundvej råder man over 2700 kvadratmeter, Af de 56 ansatte er de omkring 45 i butik og produktion.