Fødevareforbundet NNFs klageråd har siden 2013 fået 10 klager og givet medhold i en klagesag. Samtidig er Fødevareforbundet NNFs a-kasse blandt de fire a-kasser med færrest klager per 1.000 medlemmer
Forkerte afgørelser og dårlig sagsbehandling. Den slags hjælper Fødevareforbundet NNF med at få løst, når fødevarearbejderne kommer i klemme på arbejdsmarkedet.
Men også Fødevareforbundet NNF kan begå fejl.
Derfor har det siden 2013 været muligt at klage over sagsbehandlingen i Fødevareforbundet NNFs faglige sager og arbejdsskadesager.
Et uafhængigt klageråd, med den pensionerede juraprofessor Eva Smith som mæglingsmand, blev oprettet i 2013.
I 2013 og 2014 har Fødevareforbundet NNF afsluttet 1.243 faglige sager og 1.852 arbejdsskadesager.
I samme periode har 10 medlemmer af Fødevareforbundet NNF klaget over sagsbehandlingen til klagerådet.
To sager var behandlet forkert
En har fået medhold og en godtgørelse på 50.000 kroner, mens en anden har fået delvist medhold og en godtgørelse på 8.000 kroner.
Resten af sagerne har ikke fået medhold eller er blevet henvist til at a-kassens klageorgan, Center for klager om Arbejdsløshedsforsikring.
Det skyldes, at Fødevareforbundet NNFs klageråd må ikke behandle klager over a-kassen.
Klagerådet består af Fødevareforbundet NNFs næstformand, to tillidsrepræsentanter og en afdelingsformand.
Den pensionerede juraprofessor Eva Smith er uafhængig mæglingsmand.
Den ene sag, hvor et medlem har fået medhold i sin klage og samtidig har fået en godtgørelse på 50.000 kroner, handler om en afskedigelsessag på grund af for meget sygefravær.
Her har Fødevareforbundet NNFs faglige sagsbehandling ikke fulgt de gældende retningslinier for faglig sagsbehandling.
Læs mere om Klagerådet og læse hele rådets beretning for 2013-2014
A-kasse får halvt så mange klager som landsgennemsnittet
Fødevareforbundet NNF er også blandt de a-kasser med færrest klager per 1.000 medlemmer.
Der er kun 0,6 klager per 1.000 medlemmer. Det er halvt så mange som landsgennemsnittet, og faktisk er Fødevareforbundet NNFs a-kasse blandt de fire a-kasser, ud af 29 a-kasser, med færrest klager.
Det på trods af, at ledigheden er relativ høj i fødevarebranchen, hvilket betyder, at mange er på dagpenge og dermed i jævnlig kontakt med Fødevareforbundet NNFs a-kasse.
Knap så godt går det for a-kasser, som er tilknyttet de såkaldte gule fagforeninger uden overenskomster.
Hos Det Faglige Hus' a-kasse er der 2,5 klager per 1.000 medlemmer, og det giver en 3. plads over a-kasser med flest klager.
KRIFAs a-kasse får over dobbelt så mange klager som Fødevareforbundet NNFs a-kasse.