Nyhed

En pligt at spise kage hver dag

På Lantmännen Cerealia i Odense er de ansatte med til at bestemme, hvilke nye produkter, man skal satse på

På Lantmännen Cerealia i Odense er de ansatte med til at bestemme, hvilke nye produkter, man skal satse på

Mange danske fødevareproducenter allierer sig med et forbrugerpanel, når de skal have testet nye produkter.

Det gør man ikke på Lantmännen Cerealia i Odense, hvor man producerer kage- og brødmix.

Her er det de ansatte, der er med til at påvirke, hvilke nye produkter, man skal satse på.

- Vi kan vende tommelfingeren op eller ned. Nogle af os er meget konservative, når det drejer sig om smagen af brød og kager, mens andre er meget glade for nye produkter og smagsvarianter. Vi prøvebager hver dag, og det brød og kager bliver selvfølgelig serveret for de ansatte. Vi har altså pligt til at smage det færdige resultat af vores produkter. Men jeg foretrækker nu at sige, at det er et personalegode, siger tillidsrepræsentant for de 28 timelønnede i produktionen, Kurt Hansen.

Lantmännen Cerealia har koncentreret produktionen af kage- og brødmix på virksomheden på havnen i Odense. Det er således en del år siden, der blev malet korn.

Kage- og brødmix fra Lantmännen Cerealia er meget populært. I Danmark lanceres de specielt under brandet Amo.

Lidt hjælp med på vejen

- Folk i Norden elsker at bage, men vil gerne have lidt hjælp med på vejen, når de skal i gang med at bage brød eller kager. Her er det vores kage- og brødmix kommer ind i billedet. Forbrugeren er ikke tvunget til at have en masse forskellige ingredienser hjemme, når de vil bage. Det er alt sammen i pakken og der skal kun tilsættes eksempelvis vand og smør, siger daglig leder af Lantmännen Cerealia Jan Lykkegaard.

På kartonerne fortælles trin for trin, hvad man skal gøre for at få det perfekte resultat.

- En ting står dog ikke skrevet i vejledningen, nemlig at skabe stemningen, når man selv bager: duften af det nybagte brød eller kage. Og glæden ved at servere det, siger Jan Lykkegaard.

Man arbejder i treholdsskift på fabrikken og i spidsbelastninger bliver weekenderne også taget i brug.

Tillidsrepræsentant Kurt Hansen siger, at man har en virkelig god lokalaftale.

Eksempelvis betales overarbejde godt fra første time. Desuden hører den almindelige timeløn hjemme i den pæne ende, som Kurt Hansen udtrykker det.

- Tonen på virksomheden er nok lidt atypisk. Vi har et meget frit sprog - også med ledelsen. Det betyder, at problemer bliver taget i opstarten og derfor ikke vokser sig store. Det betyder virkelig meget. Men selvfølgelig er vi også professionelle og taler til hinanden med respekt, siger Kurt Hansen.

På Lantmännen Cerealia har man en udviklingsafdeling for det nordiske område. Den er Lars Breckling leder af.

Vi skal være på forkant

- Vi er hele tiden nødt til at være på forkant med, hvad forbrugerne ønsker. Det er svært at skue ind i fremtiden, men vi gør et ihærdigt forsøgt ved at følge forbrugsmønstret i de nordiske lande, men henter inspiration fra mange andre lande. Et godt eksempel er cupcakes. Interessen for disse kager bevægede sig hurtigt fra Amerika over Atlanterhavet til Europa og er stadig en stor succes. Her måtte vi være helt fremme i skoene, så vi kunne lancere nogle produkter med kagemix, da interessen for cupcakes blomstrede i de nordiske lande, siger Lars Breckling, der er uddannet bager og levnedsmiddeltekniker.

Det er ikke alle produkter, der forbliver populære.

- Nogle produkter er kun på markedet et år eller to, så bliver de taget ud af produktion igen, når interessen falder. Og så er der produkter, der falder helt til jorden, eksempelvis da trenden foreskrev, at der skulle fuldkorn i alt.

- Forbrugerne vil altså ikke have fuldkorn i deres kager.

Dygtige og loyale medarbejdere

Lars Breckling vil ikke udtale sig om, hvad han mener trenden bliver de kommende år.

- Vi har flere produkter under udvikling, så vi er klar, når vi ser, hvilken vej tendensen går. Men det forbliver en hemmelighed, hvad vi arbejder med.

På Lantmännen Cerealia i Odense har man meget travlt specielt i de måneder, hvor de store supermarkedskæder kører fødselsdagskampagner.

- Det stiller store krav til virksomheden og de ansatte. Vi ved, hvornår disse kampagner finder sted, men det er i sidste øjeblik vi får at vide, hvilke produkter de enkelte supermarkeder vil satse på. Derfor skal vi være omstillingsparate. Det er en udfordring vi har arbejdet med specielt de senere år, og jeg mener, at vi har fundet den rette vej.

- Når vi kan klare disse store opgaver skyldes det ikke mindst, at vi har meget dygtige og loyale medarbejdere, der er omstillingsparate og klar til at gøre en ekstra indsats. Det er grundlaget for en sund virksomhed i fremdrift, siger Jan Lykkegaard.