Nyhed

Assistance til nye tillidsfolk

Faglige konsulenter i Fødevareforbundet NNF rykker ud og hjælper nyvalgte tillidsrepræsentanter på vej. Det har Bill Christiansen på Tulip Vejle haft glæde af

Faglige konsulenter i Fødevareforbundet NNF rykker ud og hjælper nyvalgte tillidsrepræsentanter på vej. Det har Bill Christiansen på Tulip Vejle haft glæde af

Reservetillidsrepræsentant Bill Christiansen, Tulip Vejle, er en af de nye tillidsfolk, der har haft glæde af den hjælp, som Fødevareforbundet NNFs faglige konsulenter tilbyder.

- Det er en fantastisk ordning, hvor vi får støtte og vejledning. Det har betydet rigtig meget for mig, at jeg har haft den meget tætte kontakt med faglig konsulent Per Hansen fra forbundet, siger Bill Christiansen, der fik det faglige ansvar for sine 218 kolleger på Tulip Vejle, da den nyvalgte tillidsrepræsentant, Henrik Redmond, skulle på et ti uger langt kursus.

Faglig konsulent Per Hansen siger, at den forholdsvis nye ordning, fungerer godt.

- Fødevareforbundet NNFs 14 faglige konsulenter har hver vores arbejdspladser, vi skal servicere. Når der vælges nye tillidsrepræsentanter er det meget vigtigt, at de får ro til at komme i gang med arbejdet. Mange af dem har jo ikke haft med dette tillidshverv at gøre tidligere. Derfor dukker der hele tiden nye problemstillinger op, som vi faglige kan være med til at løse. Men vores besøg på virksomhederne sker selvfølgelig kun med accept fra ledelsen, siger Per Hansen.

Per Hansen siger, at han ikke går ind og overtager tillidsrepræsentantens rolle.

Tryghed fra første dag

- Jeg er der for at understøtte og skabe tryghed, og kan eksempelvis ikke være med til at starte sager op. Jeg har en meget fast rolle, nemlig at klæde de nye tillidsrepræsentanter ordentligt op.

På Tulip Vejle betød det, at Per Hansen i en periode kom en gang om ugen eller hver 14 dag.

Her havde medlemmerne også mulighed for at få en snak med ham og Bill Christiansen.

Opstod der akutte problemer kunne Bill Christiansen kontakte Per Hansen telefonisk.

- Der dukker jo hele tiden nye sager op på en stor arbejdsplads. Det kan være alt fra en snak om efterløn over lønsedler, sygedagpenge til et socialt problem. Mange af løsningerne kan man læse sig til, men på den anden side er det en kæmpe fordel at se, hvordan problemerne løses i praksis. Det er jo sådan vi tillidsfolk skal arbejde fremadrettet.

Per Hansen siger, at ordningen har den store sidegevinst, at folk fra fagforeningen kommer meget tæt på medlemmerne.

Møder medlemmerne i hverdagen

- Nogle gange klager medlemmerne over, at de aldrig ser os fra forbundet ude på arbejdspladserne. Det råder vi lidt bod på med denne ordning. Samtidig kommer vi også i tæt kontant med den daglige ledelse. Vi lærer hinanden at kende, og det betyder meget den dag vi sidder over for hinanden og skal have løst et problem.

- Og, siger Per Hansen, så er der dejligt at komme ud på arbejdspladserne i det hele taget.

Bill Christiansen betegner ordningen som "meget fin" og er glad for at have en livline til forbundet.

- Det skaber tryghed, siger han.