Meget få fødevarearbejdere klager over Fødevareforbundet NNF's a-kasse. Det viser nye tal for årene 2011-2013
Ledige bagere, slagtere, mejerister og ansatte i fødevareindustrien er tilfredse med Fødevareforbundet NNF's a-kasse.
Der er i hvert fald meget få der klager over a-kassens afgørelser.
Det viser tal fra Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring (CKA), som har offentliggjort sin årsstatistik for årene 2011-2013.
På tværs af alle a-kasser er der i gennemsnit 1,2 klager pr. 1.000 a-kasse medlemmer.
I Fødevareforbundet NNF's a-kasse er der kun 0,7 klager per 1.000 medlemmer.
Høj faglig kvalitet i a-kassen
De få klager skyldes ikke at der har været få ledige i perioden.
I perioden 2011 til 2013 har der i gennemsnit været en arbejdsløshed blandt fødevarearbejdere på omkring otte procent.
Så det er ikke fordi der har været få ledige fødevarearbejdere, at antallet af klager er så lave.
- Jeg er enormt glad og stolt over at så få medlemmer klager over a-kassens afgørelser. Det viser, at a-kassen leverer en høj faglig kvalitet, og vi er gode til at træffe de rigtige afgørelser, siger Esben Birkesholm, forsikringschef i Fødevareforbundet NNF.
Han fortæller, at antallet af klager også tidligere har været meget få.
Gule fagforeninger har dobbelt så mange klager
Knap så godt går det for a-kasser som er tilknyttet de gule fagforeninger.
Det Faglige Hus' a-kasse ligger helt i toppen over flest klager med 2,4 klager pr. 1.000 medlemmer, mens KRIFA's a-kasse får dobbelt så mange klager som Fødevareforbundet NNF's a-kasse.
- Det viser at det kan betale at være medlem af en rigtig fagforening, som har en a-kasse der tager de korrekte afgørelser, siger Esben Birkesholm.