Foto af Kevin Lyhne Seidentopp er lærling i Tarp Bageri og mener, at han har Danmarks bedste læreplads
Nyhed

Frisk brød ud gennem lugen

På Tarp Bageri behøver man ikke stige ud af bilen for at handle. Det benytter mange kunder af sig

På Tarp Bageri behøver man ikke stige ud af bilen for at handle. Det benytter mange kunder af sig

På Tarp Bageri ved Esbjerg tager man hele tiden nye initiativer. I den nye år vil man således koncentrere sig mere om markedsføring på Facebook, lige som man vil forsøge med specielle tilbud i løbet af ugen.

Da man begyndte med drive-in var det en satsning. Man var ikke sikre på, om nogle af kunderne ville købe deres brød og kager, mens de blev siddende i deres bil.

- Det er en succes. Vi har rigtig mange håndværkere, som benytter sig af drive-in om morgenen. Og hvis vejret er dårligt, så vil en del kunder også hellere handle gennem lugen, siger bagermester Søren Rømer, der mener, at man hele tiden er tvunget til at tilpasse sig.

Facebook

- Jeg tror, at de sociale medier, for eksempel Facebook, kommer til at spille en større rolle i årene fremover. Mange kunder sætter pris på, at de hurtigt får besked, når vi har et ekstra godt tilbud.

Foruden Søren Rømer er der ansat tre svende og to lærlinge i bageriet. Fortsætter udviklingen, som Søren Rømer regner med, skal der ansættes en ny lærling til sommer.

- Der er utroligt mange ting, man skal tage højde for, når man driver et bageri, som vores. Men vi ønsker simpelthen ikke at konkurrere med supermarkeder og discountkæder om at sælge brød og kager billigst. Pris og kvalitet følges meget nøje ad. Høj kvalitet koster, og det forstår kunderne heldigvis. De giver gerne ekstra for et brød, som har smag, siger han.

I Tarp Bageri forsøger man hele tiden med nye brødtyper.

Eventyrbrødet

Mestersvend Kim W, Nielsen er således manden bag et mørkt franskbrød med masser af kerner.

- Hvis vi får en idé, så har vi frie tøjler til at arbejde med den. Ideen til "Eventyrbrødet" med de mange kerner arbejdede jeg med længe og vi var meget spændte på, hvordan kunderne modtog det. I dag er det et af vores mest solgte brød.

Bageriet og butikken er ikke adskilt. Kunderne kan følge, hvordan bagerne arbejder, og det har flere fordele, mener Kim W. Nielsen.

- For det første mødes kunderne i butikken af duften fra bageriet.  Vi kan lige frem se, hvordan nogle tager en dyb indånding gennem næsen, når de træder ind i butikken. For det andet har det den fordel, at en kunde hurtigt kan få fat på en faglært bager, hvis han eller hun har spørgsmål om et bestemt brød eller kage.

Bevidste kunder

- I den retning er mange kunder meget bevidste. De vil vide, hvad de kommer i munden, hvor smagsstofferne kommer fra og så videre. Derfor er en del af lærlingenes uddannelse også, at de nogle gange ekspederer. De skal tæt på de kunder, som de laver brød og kager til.

De første møder ind kort efter midnat. Det skyldes bl.a., at man udelukkende arbejder med frisk surdej.

- Traditionerne skal holdes i hævd og det er den rigtige måde at lave det bedste brød på, siger bagermester Søren Rømer.

For første gang holdt man åbent 1. og 2. juledag.

- Tidligere år har kunderne købt brød, som de har frosset ned. Men det er altså ikke det samme som friskbagt. Den udvidede åbningstid blev da også en succes. Det var selvfølgelig specielt at arbejde i julen, men så kunne vi hvile ud den 1. januar, som er den eneste dag om året, vi holder lukket, siger Søren Rømer.