Foto af Tærter i tusindvis fra Mette Munk til store dele af verden
Nyhed

Alle fik bonus på 12.000 kr.

Medarbejderne på Mette Munk i Odense har fået økonomisk skulderklap for en god indsats

Medarbejderne på Mette Munk i Odense har fået økonomisk skulderklap for en god indsats

Samtlige ansatte på Mette Munk i Odense har fået en kontant bonus på 12.000 kr., fordi virksomheden havde et rigtig godt år i 2013.

- Det er selvfølgelig en påskønnelse, som vi er meget glade for og stolte over, siger tillidsrepræsentant for de 43 timelønnede i produktionen, Kim Hald Lassen.

Mette Munk, der fremstiller wienerbrød og tærter til frost, har haft fremgang gennem krisen, og ledelsen fandt, at den bedste måde at sige medarbejderne tak på, var at udbetale en bonus.

Direktør Erik From siger, at man i mange år har arbejdet på at øge eksporten, specielt til USA.

- Hvis man vil eksportere til nye markeder, skal man være klar over fra starten, at det taget tid. Vores erfaring er, at der går mindst to år fra man starter på et nyt marked, til det kommer ordentlig gang i salget. Det vigtigste er, at man får opbygget tillid til kunderne og så skal man have det økonomiske overskud til at foretage en langsigtet investering. Populært sagt skal forbrugerne have en stor smagsoplevelse hver gang de smager et stykke wienerbrød fra Mette Munk.

Omkostningsniveauet

- Den største barriere for vækst hos danske virksomheder i dag er omkostningsniveauet.

- På Mette Munk bruger vi meget energi, og her stiger omkostningerne hele tiden. Det er der, vi taber konkurrenceevnen. Men løsningen er ikke at flytte produktionen ud af landet. Det kommer ikke på tale. Dansk wienerbrød skal laves i Danmark.

Tillidsrepræsentant Kim Hald Lassen siger, at der sættes fokus på medarbejderne på Mette Munk. Der arbejdes i treholdskiftet med et fast nathold. Man kører to linjer og på de to daghold rokerer medarbejderne.

- Vi har en meget spændende arbejdsplads. Vi prøvebager vores produkter hele tiden, lige som de bliver kontrolleret flere gange i løbet af en proces. Der går altså ikke en arbejdsdag uden man har fået wienerbrød eller smagt på en tærte.

At Mette Munk er en populær arbejdsplads bevidnes også af, at mange søger arbejde på virksomheden.

En del af en succes

- Populært sagt kan man sige, at medarbejderne gerne vil være en del af en succes. Vi er meget knyttet til vores arbejdsplads og en del er også sammen socialt. Vi får julegaver, der spilles julelotto, der er gratis kaffe, frugt og rundstykker i kantinen, mulighed for at tage produkter med hjem eller købe plus en lang række arrangementer. F.eks. er den store julekagebagedag meget populær. Folk tvinges heller ikke på kursus. Det er frivilligt, siger Kim Hald Lassen.

De senere år er en del medarbejdere gået på pension eller efterløn. Det har betydet, at gennemsnitsalderen er faldet til 43 år og den gennemsnitlige anciennitet i dag er ni år. Desuden er sygefraværet meget lavt.

Næste skridt bliver at få godkendt opførelsen af et nyt frysehus og i 2015 få installeret endnu en linje til wienerbrød.

Byde nye kolleger velkommen

- Hvis den strategi, som er lagt, bærer frugt vil det betyde rigtig meget for beskæftigelsen. De fleste er ufaglærte, men der er også faglærte bagere ansat. Jeg glæder mig meget til at byde nye kolleger velkommen, siger Kim Hald Lassen.

Fokusmarkederne er Danmark, Sverige, Norge, England, Irland, USA og Canada, men man eksporterer også til en lang række andre lande, så langt væk som Kina, Japan, Sydafrika og Australien.

Kunderne er hoteller, konferencecentre, restauranter og cafeer, servicestationer, institutioner og detail. Produkterne markedsføres under Mette Munks eget mærke eller som privat labels.