Nyhed

Holstebro Mejeri kåret som årets virksomhed på samarbejdsområdet

Ledelse og medarbejdere arbejder sammen på Holstebro Mejeri – og det dream team giver flotte resultater. Nu satser man også på at blive Verdens bedste og sjoveste arbejdsplads.

Ledelse og medarbejdere arbejder sammen på Holstebro Mejeri – og det dream team giver flotte resultater. Nu satser man også på at blive Verdens bedste og sjoveste arbejdsplads.

Af Claus Gjedsig. Foto: Jens Bach.

Holstebro Mejeri har vundet prisen som årets virksomhed på samarbejdsområdet 2012. Det skete ved en festlighed på mejeriet tirsdag, hvor fællestillidsmand Jan Andersen og mejeridirektør Klaus Jeppesen sammen modtog et diplom af formanden for Mejeribrugets SamarbejdsForum Nils J. Andreasen.

- Ved bedømmelsen af kandidaterne til årets virksomhed på samarbejdsområdet 2012 blev der fra Mejeribrugets SamarbejdsForum lagt vægt på de resultater, der er opnået gennem et konstruktivt og fremadrettet samarbejde mellem ledelse og medarbejderne, sagde Nils J. Andersen blandt andet.

I kan være stolte
Forbundssekretær Poul Erik Faarkrog fra Fødevareforbundet NNF, var stolt på medarbejdernes vegne.

- Det er fantastisk flot, og et stort skridt i den helt rigtige retning. Alle på Holstebro Mejeri har grund til at være stolte, sagde Poul Erik Faarkrog.

Holstebro Mejeri er i dag Verdens største smør- og blendmejeri. Man satser nu på også at blive Verdens bedste og sjoveste arbejdsplads.

- Det skal være sjovt at gå på arbejde. Man skal møde med et smil og være godt tilpas, når arbejdsdagen er slut, siger mejeridirektør Klaus Jeppesen og fællestillidsmand Jan Andersen, der var med til at lægge strategien for det samarbejde, der nu har udløst den flotte pris. Det skete i 2011.

Mere indflydelse
- Det er utrolig vigtigt, at der er et godt samarbejde ikke blot mellem kollegerne i en gruppe, men på tværs af alle afdelinger. Derfor er strategien frem til 2015, at alle ansatte får meget mere indflydelse og ansvar for deres arbejde. Og det kan lade sig gøre på en arbejdsplads, hvor medarbejderne er både dygtige og meget motiverede, siger Jan Andersen.

Konklusionen er klar:

- Det kan egentligt siges meget kort: Nøgleordet er kommunikation.

- I dag presses der ikke færdige løsninger ned over hovederne på folk i produktionen. De er selv med til at forny og skabe. Rigtig mange beslutninger bliver taget ”på gulvet”. Man skal ikke først ad snørklede kanaler frem til ledelsen, som så skal samme vej tilbage med en godkendelse, siger Jan Andersen.

På Holstebro Mejeri har man lavet en undersøgelse om, hvordan medarbejderne befinder sig. Og her melder 98 procent tilbage, at de gerne vil gøre en ekstra indsats for at bevare og forbedre den gode arbejdsplads.

Friere hænder
Det betyder rigtig meget for ledelsen og de ansatte, at medarbejderne har fået meget friere hænder. Eksempelvis tilrettelægger de enkelte afdelinger selv deres ferier og så skal man ikke længere stemple ind og ud, når man holder pauser – heller ikke frokostpausen på en halv time. Jan Andersen fortæller:

- Hvis produktionen kører som den skal, er der ingen der løfter øjenbrynene over, at man eksempelvis holder en længere pause. Omvendt forkorter man den, hvis der er problemer i produktionen. Det styrer de enkelte medarbejdere og afdelinger selv.

- Jeg tror ikke, at der er nogen medarbejdere på Holstebro Mejeri, der ikke ved, hvad strategien frem til 2015 går ud på. Alle er med til at gøre mejeriet til en endnu mere attraktiv arbejdsplads og skabe resultater på tværs af afdelingerne, siger Jan Andersen.

Klaus Jeppesen supplerer:

- Der er ingen tvivl om, at vores medarbejdere er den vigtigste resurse for at nå vores vision om at blive Verdens førende smør- og blendmejeri. De spiller den største rolle i de konkrete aktiviteter, vi arbejder med.