Tulip har øget salget med 55 procent på russiske tankstationer. Det - og starten på grill-sæsonen - betyder mange nye arbejdspladser i Svenstrup.
Af Claus Gjedsig// Foto Tulip
Russerne har fået smag for danske pølser. Det mærker Tulip, hvor salget af pølser og burgere på tankstationer i Rusland er steget med 55 procent på et år. Og den tendens fortsætter.
Sammen med andre tiltag har succesen i Rusland betydet, at der er blevet ansat omkring en halv snes nye medarbejdere på Tulips pølsefabrik i Svenstrup ved Aalborg inden for det sidste år. Hertil kommer, at man har budt omkring 25 nye medarbejdere velkommen de seneste tre måneder. Det skyldes, at grill-sæsonen er i gang.
Øget produktion
– Øget produktion betyder automatisk flere ansatte, men der kan ikke sættes tal på, hvor mange ekstra medarbejdere, der er ansat i Svenstrup på grund af succesen i Rusland. Det skyldes den generelle positive fremgang, siger eksportchef Lasse Mortensen fra Tulip.
Tulips koncept i udlandet hedder ”Food on the go”.
– Vi begyndte at samarbejde med Statoil på deres russiske tankstationer for en del år siden, og den aftale har været en stor succes for begge parter, fordi vi med vores koncepter er med til at give et markant kvalitetsløft.
Samarbejdet med Statoil har da også skabt en større efterspørgsel, som betyder, at salget af Tulips produkter har spredt sig til mange andre tankstationer.
– Traditionen i Rusland er, at der sælges meget billige pølser, men af en helt anderledes kvalitet end den, vi kender i Danmark. Derfor har vores mål været at løfte kvaliteten og henvende os til de kunder, der er villige til at betale mere for gode produkter.
Glædeligt
– Overordnet kan man sige, at Rusland er et marked, der giver fantastiske muligheder, hvis produkterne er gode. Og hvis man finder de rigtige samarbejdspartnere, siger Lasse Mortensen.
Afdelingsformand John Christiansen, Fødevareforbundet NNF Nordjylland, siger, at grill-sæsonen hvert år betyder flere arbejdspladser på Tulip i Svenstrup. Og han er glad for, at der hele tiden skabes flere permanente jobs.
– Det er meget glædeligt, hver gang en virksomhed ansætter folk. På Tulip i Svenstrup er der en del kvinder ansat, og den slags arbejdspladser har vi ikke for mange af i forvejen. Derfor er det ekstra glædeligt.
– Vi har kunnet mærke det i afdelingen, hvor vi har haft en del overflytninger fra andre forbund. Og fortsætter succesen i Rusland vil det formentlig betyde endnu flere arbejdspladser, siger John Christiansen.