Af Morten Torbjørn Andersen
Analyse Danmark har for Ugebrevet A4 lavet en undersøgelse blandt 437 arbejdsløse danskere, hvor 40 % føler at folk ser ned på dem, fordi de er arbejdsløse.
I Fødevareforbundet NNF genkender man billedet.
- Vi kan sagtens genkende, at vores arbejdsløse medlemmer føler sig set ned på. Ligeså snart man bliver ramt af ledighed, er det en nærmest en heksejagt der sættes i gang. Man bliver kontrolleret i alle ender og kanter. Og derfor bliver synet på arbejdsløse desværre også negativt blandt mange, fortæller Esben Birkesholm, forsikringschef for Fødevareforbundet NNF.
Arbejdsløse knokler
Den hårde politiske kurs, er en af grundene til der bliver set ned på arbejdsløse, mener Esben Birkesholm. Samtidig bærer de mange negative historier i pressen, hvor arbejdsløse bliver fremstillet som dovne, en del af skylden. Et billede der ikke stemmer overens med virkeligheden:
- Vores arbejdsløse medlemmer knokler for at komme i arbejde. De uddanner sig og søger vidt og bredt. Derfor er det negative syn på arbejdsløse uretfærdigt, siger Esben Birkesholm.
Hvis synet på arbejdsløse skal ændres, kræver det først og fremmest, at politikerne på Christiansborg kommer ud af busken.
- Først og fremmest skal man vise de arbejdsløse tillid, ved at forlænge dagpengeperioden fra to til fire år, og ved at halvere kravet til hvornår man har genoptjent retten til dagpenge, så det igen kræver et halvt års arbejde, siger forsikringschefen.
Forbund samlet om dagpengekampagne
Netop den politik, har Fødevareforbundet NNF og en lang række andre forbund stået sammen om i kampagnen 'Forlæng dagpengeretten'.
I dag, mandag den 17. juni, kulminerede kampagnen da 85.536 underskrifter blev afleveret på Christiansborg til Folketingets formand Mogens Lykketoft.
Underskrifterne var til fordel for kampagnens tre krav:
- Uddannelse skal forlænge dagpengeperioden
- Jobrotation og løntilskudsjob skal tælle som arbejde til genoptjening af dagpengerettighederne
- 26 ugers arbejde skal udløse en ny dagpengeret - ikke 52 uger som i dag
Læs hele Ugebrevet A4s historie her.
Besøg kampagnen 'Forlæng Dagpengeretten' som Fødevareforbundet NNF er en del af på Facebook.