Arla Foods har i dag meddelt at to nye storfusioner i Tyskland og England ligger lige rundt om hjørnet. Selskabet tager dermed et kvantespring i bestræbelserne på at styrke positionen som et af Europas absolut førende mejeriselskaber og holde positionen blandt verdens førende.
Det drejer sig om fusioner med selskaber der i lighed med Arla er ejet af andelshavere: Tysklands ottende største mejeri, Milch-Union Hocheifel (MUH), der primært producerer såkaldteUHT-produkter, har omkring 800 medarbejdere og 2750 andelshavere i Tyskland, Belgien og Luxembourg. Og Storbritanniens fjerde største mejeri, andelsselskabet Milk Link der primært laver osteprodukter, har i omegnen af 1300 medarbejdere og 1600 andelshavere.
Andelshaver-repræsentanter i de tre selskaber skal tage stilling til fusionerne 26. Juni. Og derefter skal konkurrencemyndighederne tage stilling til fusionen.
Bliver fusionerne en realitet, har Arla andelshavere på selskabets fires største markeder, Storbritannien, Sverige, Danmark og Tyskland, samt i Belgien og Luxembourg.
3,5 milliarder kilo nye liter mælk
Ifølge Fødevareforbundet NNFs forbundssekretær på mejeriområdet, Poul Erik Faarkrog vil fusionen betyde at Arla Foods får tilført yderligere 3,5 milliarder kilo mælk om året.
-Det er næsten lige så meget som de omkring 4 milliarder kilo, der indvejes på hele det danske marked i dag. Så der er tale om et kæmpespring i retning af at realisere selskabets strategi om at have øget omsætningen med 50 procent i 2015.
-Det er vi godt tilfredse med, eftersom vækst og konsolidering er forudsætningen for at kunne konkurrere på det globale marked, være attraktiv for de store indkøbskæder og dermed også fastholde et stort antal mejeriarbejdspladser i Danmark i fremtiden, siger Poul Erik Faarkrog.
Om fusionerne fårbeskæftigelsesmæssige konsekvenser er endnu uvist.
Stærk i Nordtyskland
Væksten er i tråd med Arlas koncernstrategi 2015, hvor målet er at øge mælkeprisen til andelshaverne ved blandt andet at styrke positionerne på kernemarkederne Storbritannien og Tyskland.
-Hvis andelshaverne vedtager disse fusioner, cementerer det Arla Foods’ position som et af Europas mest velfunderede mejeriselskaber. Vi får en bred ejerkreds, der leverer en betydelig mængde mælk og et meget stærkt miks af produkter – både til forbrugerne og til industrien. Såvel Milk Link som Milch-Union Hocheifel er stærke, veldrevne mejerikoncerner, som med deres produktportfølje og produktionsanlæg vil styrke vores forretning i Tyskland og Storbritannien, siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.
Han fremhæver, at begge selskaber ligesom Arla Foods er ejet af mælkeproducenter.
-I hvert af de tre selskaber er målet at skabe værdi til vores ejere i form af en stærk mælkepris. Det vil det også være fremover, og vores forudsætninger for at levere gode resultater styrkes, hvis disse planer realiseres, siger Peder Tuborgh.
Helt i tråd med Arlas Strategi 2015
- Arla bliver Storbritanniens største mejeriselskab og nummer tre i Tyskland, begge dele er beskrevet som mål for Arla i 2015, siger Peder Tuborgh.
- Arla har desuden et mål om at nå en omsætning på 75 mia. kroner i 2015. Hvis fusionerne godkendes vil de to selskaber tilsammen tilføre Arla en ekstra omsætning på ca. 9 mia. kroner. Arla omsatte i 2011 for 55 mia. kroner, og sammen forventes selskaberne at skabe en omsætning på omkring 70 mia. kroner i 2013.
Arla holder pressemøde i dag kl.13 i København.
Fakta
• Med fusionerne vil Arla Foods vokse fra 8.024 andelshavere i Danmark, Sverige og Tyskland til ca. 12.300 andelshavere i Danmark, Sverige, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Storbritannien.
• Arla vil fremover indveje over 12 mia. kg mælk (mod ca. 9 mia. kg mælk i dag).
• Navnet vil fortsat være Arla Foods amba. • Andelshaverne i henholdsvis Milk Link og MUH vil fortsat være andelshavere i henholdsvis Milk Link og MUH. Disse to selskaber bliver medlemmer af Arla Foods amba, efter samme model som ved fusionen med tyske Hansa-Milch i 2011.
• Tilsammen havde de tre andelsselskaber i 2011 en omsætning på ca. 65 mia. kroner.
• Arlas omsætning vokser i Tyskland fra 6 mia. kroner til næsten 11 mia. kr.
• Storbritannien er i dag Arlas største marked med en omsætning på næsten 13 mia. kroner 2011. Den omsætning øges med godt 5 mia. kr. til ca. 18 mia. kr.
• Hvis det bliver et ja til fusionerne, forventes de at træde i kraft i løbet af efteråret 2012. Fusionerne skal godkendes af konkurrencemyndighederne i de respektive lande.
• De nye ejere bliver repræsenteret i Arla Foods’ bestyrelse og repræsentantskab. Milk Link får 2 pladser i bestyrelsen (men 1 stemme), og 10 pladser i repræsentantskabet. MUH får 2 pladser i bestyrelsen og 9 i repræsentantskabet. Arla har tidligere på foråret igangsat en generel revision af det demokratiske systems opbygning i andelsselskabet Arla Foods, og dette arbejde fortsætter.
• Arlas britiske mælkeleverandører, samlet i Arla Foods Milk Partnership (AFMP), fortsætter den nuværende tilknytning til Arla Foods UK plc.