Nyhed

Grisen og chokoladen er gået på nettet

e-handel skaber arbejdspladser og større salg – det oplever både slagtehuset, landmanden og chokolatieren, der er sprunget ud på nettet.

Af Claus Gjedsig og Pia Rosager.

Da Aksel Grosen fra Egtved Slagtehus blev opfordret til at indgå samarbejde om salg af fersk kød på Internettet, var han mere end skeptisk. Det er han ikke længere. Salget går forrygende og er med til at sikre arbejdspladser i slagtehuset.

Men det skulle komme an på en prøve. Landmanden med ideen, Jesper Riel, var nemlig meget overbevisende i sin argumentation.

- Jeg er altid med på nye og friske tiltag, der kan styrke slagtehuset, også så vi kan sikre arbejdspladserne. Og i dag er min skepsis gjort til skamme. Vi sælger mere og mere kød via Internettet. I dag er der vel omkring 15 til 20 procent, og jeg tror meget på en forøgelse, siger Aksel Grosen, 37, der er uddannet slagter inden for FDB (i dag Coop).

Samarbejdet med landmand Jesper Riel foregår på den måde, at folk fra hele landet bestiller fersk kød – okse, lam eller gris – på hans hjemmeside www.teamannasminde.dk . Ordrerne sendes så videre til slagtehuset i Egtved, hvor de effektueres inden for et døgn. Tilbage hos Jesper Riel pakkes de kødkasser, folk har bestilt, og sendes med kølebiler ud i hele landet.

- Jeg synes, det er vigtigt, at andre slagtehuse får øjnene op for handel på internettet. Det er en virkelig god ting, som er med til at skabe arbejdspladser, siger Aksel Grosen.

Den vilde drøm

Pladsen er også blevet for trang i slagtehuset. I dag har man under 600 kvadratmeter, men er i gang med en udvidelse, så man kommer op på omkring tusinde. Et andet tiltag, som endnu er i støbeskeen, er salg af frosset kød på Internettet.

- Som det kører i øjeblikket vil det formentlig også betyde flere arbejdspladser, siger Aksel Grosen.

Choko-drømme på nettet

Hos den sydfynske chokolatier, Konnerup & Co. i Vester Aaby oplever indehaver Henrik Konnerup også at en stadig større del af produktionen sælges på internettet til både private og virksomheder over hele landet.

Henrik Konnerup, der er uddannet bager og konditor, er nu oppe på at sælge omkring 15 procent af sine varer på nettet - og det stiger hele tiden.

Sjov oplevelse

En meget stor del af chokoladevarerne sælges til specialbutikker, vinhandler og lignende.

- Det er en sjov oplevelse nu pludselig at stå i en vinhandel i eksempelvis København og se chokolader, man har været med til at lave, siger Heidi Hansen, der er ansat hos Konnerup & Co.

Læs mere i det nye nummer af Substans s 20-24

http://www.nnf.dk/nyheder/substans/arkiv/Documents/Substans%205%202011.pdf