Medlemmer har krav på en god, professionel faglig sagsbehandling, når de oplever problemer på arbejdspladsen. Og Fødevareforbundet NNFs 40 faglige sagsbehandlere lokalt og centralt står klar til at løse udfordringerne.
Af Emilia Maria van Gilse
Hver eneste dag oplever et medlem af Fødevareforbundet NNF at stå i en kritisk situation på sin arbejdsplads. Ofte bliver disse problemer løst i samarbejde med tillidsrepræsentanten
Men ind imellem er der sager som ikke kan løses på arbejdspladsen. Det kan dreje sig om, at medarbejdere systematisk ikke får deres løn til tiden, at der er tale om alvorlige chikanesager, at virksomheden går konkurs eller noget helt fjerde. I den situation står afdelingernes og forbundets sagsbehandlere klar til handling.
I forbindelse med kongressen i 2008 blev det besluttet at udvikle og professionalisere den faglige sagsbehandling. For kravene til god sagsbehandling skærpes løbende, og ikke mindst i krisetider stiger antallet af sager, hvor arbejdsgiverne ikke følger de givne aftaler og love.
I de sidste tre år har forbundet forberedt fundamentet for den professionalisering, og den 28/29. oktober var de faglige sagsbehandlere i afdelingerne og forbundshuset samlet til årsdag. For hvis den faglige sagsbehandling skal styrkes er samarbejde og vidensdeling essentielle elementer.
Hvad er god sagsbehandling?
Målet for den faglige sagsbehandling står klart:
-Vi skal sikre, at alle medlemmer får den samme ydelse og service uanset, hvilken afdeling de tilhører. Vi skal agere professionelt og være sikre på, at vi har de rette retningslinjer.
Sådan beskriver formand for Fagligt Sagsbehandlingsudvalget, forbundssekretær Tage Arentoft, baggrunden for at fokusere på den faglige sagsbehandling.
For at sikre ensartetheden har udvalget defineret, hvad det er for hvilken type sagsbehandler medlemmerne af Fødevareforbundet NNF skal møde, når de har brug for hjælp:
En god sagsbehandler skal, udover at besidde de nødvendige faglige kompetencer, også besidde personlige kompetencer i form af at udstråle tillid, troværdighed, samt være en god lytter.
Samtidig kan medlemmerne forvente, at sagsbehandleren så snart en sag bliver indrapporteret, konkretiserer problemet og så hurtigt som muligt giver medlemmet et reelt billede af om der er en sag eller ej. Såfremt den professionelle vurdering er, at der er tale om en reelt sag, skal medlemmerne rådgives om, hvilke konsekvenser, der er ved at køre en sag.
Sagsbehandlingen bliver fulgt til dørs
Udover en lang række levende diskussioner om, hvordan den gode faglige sagsbehandling kommer i højsædet i hele organisationen, bød årsdagen også på debatter om, hvordan sagsbehandlerne kan benytte de forskellige retslige instanser, som for eksempel arbejdsretten og afskedigelsesnævnet.
Disse to instanser er lukket land for de medarbejdere, der fravælger et medlemskab af en rigtig fagforening og i stedet vælger at betale deres kontingent til en af de gule foreninger.
Udover det fagretslige systemet har Fødevareforbundet NNF også mulighed for at sende sager videre til domstole, hvis medlemmernes sag ikke handler om brud på overenskomsten, men i stedet handler om brud på lovgivningen, fx ligebehandlingsloven eller ferieloven.