Af Poul Damgård
”A-kassen bruger dine penge på reklame”.
Sådan hedder det i en af dagens medieoverskrifter. Det henviser til, at a-kasserne ifølge et skøn fra Pensionsstyrelsen tilsammen bruger 90-100 millioner kroner årligt på markedsføring, hvilket er dobbelt så meget som i 2003.
Men Fødevareforbundet NNF’s A-Kasse melder hus forbi.
-Som det fremgår af Pensionsstyrelsens notat bruger vi lige præcis nul kroner på markedsføring, siger hovedkasserer i forbundet Niels Sørensen, der også er leder af a-kassen.
-Vi koncentrerer os om at gøre det bedst muligt for de medlemsgrupper, der er naturlige for os, frem for at gå ud og agitere bredt for at få andre medlemmer ind, siger Niels Sørensen.
I top med hensyn til markedsføring ligger ASE, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige, og Danske Lønmodtageres A-Kasse i top. De brugte i 2009 henholdsvis 120 og 104 krone pr. medlem på markedsføring.
-Danske Lønmodtagere er ikke en fagforening, men en forretning, og det er da tankevækkende, at de bruger så mange penge på at forsøge at kapre medlemmer fra de rigtige fagforbunds a-kasser. Og de kan da i hvert fald ikke længere bryste sig af, at alle kontingentkronerne bliver brugt på medlemmerne, siger Niels Sørensen.