Nyhed

Fødevarebranchen hårdt ramt

Forbrugerne vil have flere billige fødevarer. Eksporten hårdt ramt, men alligevel en vis optimisme hos virksomhederne, viser analyse fra Dansk Industri

Af Poul Damgård

Fødevarer er langt fra en uforanderlig post på forbrugernes budget. Tværtimod har den økonomiske krise fået mange til at gå efter billigere fødevarer.

Det ændrede forbrugsmønster har gavnet den hjemlige discountsektor. Der har været godt gang i salget af billige produkter. Den udvikling er godt nok fladet ud i begyndelsen af i år. Både discountbutikkerne og supermarkederne har svaret igen med at føre endnu flere lavprisprodukter ind på hylderne, og det har tilsyneladende virket. I hvert fald har begge typer butikker alt i alt oplevet en lille fremgang i omsætningen.

Tendensen til at skifte mærkevarer ud med discount er dog ikke helt éntydig, fremgår det af en analyse, fra erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI). For samtidig kan flere producenter af kendte mærkevarer melde om øget salg.

Det gælder bl.a. juice- og saftproducenten Rynkeby, som har haft fremgang i både omsætning og indtjening i år.

-Vi ser, at andelen af vores velkendte mærkevarer stiger i forhold til detailkædernes egne juiceprodukter. Dog kan vi også mærke en tendens til, at knap så mange forbrugere vælger de dyreste og friskpressede juiceprodukter, men vi kan se, at i en turbulent tid vælger kunder sikre brandes som vores, siger administrerende direktør Jørgen Dirksen fra Rynkeby til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Generelt ser det ikke godt ud for fødevareindustrien i Danmark. Omsætningen er faldet med 5,3 procent fra oktober 2008 til januar 2009, og tilbagegangen på eksportmarkederne er endnu større. Nemlig 7,8 procent i samme periode.

Udover en generel nedgang i salget spiller det her en rolle, at den danske krone står så stærkt i forhold til ikke mindst det britiske pund og den svenske krone. En fjerdel af eksporten af danske fødevarer går nemlig til de to lande.

Selv om fødevarebranchen er hårdt ramt, så lader producenterne sig tilsyneladende ikke slå omkuld af pessimisme. Fire ud af 10 virksomheder forventer øget omsætning i hele 2009, mens blot tre ud af 10 regner med tilbagegang, viser en undersøgelse som DI foretog blandt medlemsvirksomhederne i april i år.